Bankdirektør: Vi er der, når kunderne har brug for os

Lollands Bank ligger i en af landets fattigste egne. Alligevel kunne banken for nylig præsentere et rekordoverskud.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det er lidt af en præstation, Lollands Bank har begået.

Det har i hvert fald givet en del opmærksomhed, at banken kom ud af 2016 med et overskud på 79,5 mio. kr.

- Man kan jo se på deres resultat, at det de gør, det gør de godt, siger bankanalytiker, Nicholas Rohde fra Niro Invest.

Tro mod kunderne

Han vurderer, at opskriften på bankens succes egentlig er rimelig simpel:

- Lollands Bank har gennem hele finanskrisen været tro mod sit primære koncept, sit primære område, sine primære kunder. De går ikke ud og laver spekulationsforretning, og så har de en god, stabil fordeling af udlån på en række brancher, siger Nicholas Rohde.

I 2014 havde banken ellers et underskud på 30, 6 mio. kr., efter den havde overtaget den økonomisk klemte, Vordingborg Bank.

Men allerede året efter var banken i plus og i 2016 endte overskuddet altså på 79,5 mio. kr. - det største overskud, banken nogensinde har kunne præstere.

- Vi er nok ikke de billigste, men vores priser er ikke langt fra de andre heller. Det vigtigste for mig er jo, at vi er der, når kunderne har brug for os, siger bankdirektør Anders F. Møller og fortsætter:

-  Vi skal nok høre på, hvad har kunderne af ønsker, og så skal vi efterkomme ønskerne. Det er det, der er med til at give os en god forretning.

Lollands Bank har seks filialer fordelt på Lolland, Falster og Sydsjælland.