100 meter lang pram drevet i land ved Rødbyhavn

Et af de fartøjer, som bruges til at bugsere stenmateriale til den nye arbejdshavn på Femern-byggeriet, rev sig under et blæsevejr torsdag fri.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Torsdag i den forgangne uge rev og ruskede et kraftigt blæsevejr i hele regionen og de omkringliggende farvande. Ved Femern-byggeriet fik den hårde vind med vindstød af kuling en pram til at rive sig løs.

Det bekræfter Jens Villemoes, der er pressechef for Femern A/S over for TV2 ØST.

- Torsdag aften rev en af prammene sig løs fra fortøjningen ved arbejdshavnen. Herfra drev den nogle kilometer mod sydøst, hvor den ramte stranden og gik på grund, forklarer han og tilføjer:

- Vi har en hel del af de her pramme, som den hollandske entreprenør bruger til vores landopfyld omkring arbejdshavnen. De kan ikke flytte sig ved egen kraft, men flyttes med slæbebåde.

CF 4
Foto: Fehmarn Belt Contractors

Prammen bærer det diskrete navn CF 4 og bruges til at flytte sten i forbindelse med anlæggelsen af den ny arbejdshavn til Femern-tunnel-byggeriet. Det er fra denne havn af de enorme tunnelelementer til den 18 kilometer lange sænketunnel i de kommende år skal sejles ud.

CF-4
Foto: Fehmarn Belt Contractors

CF 4 er en såkaldt fladbundet pram, og den er i alt 100 meter lang. På trods af sin størrelse var det løbske fartøj dog på intet tidspunkt til fare for mennesker eller natur.

- Ingen personer var i fare, ingen kom noget til – og der er ingen risiko for udslip af kemikalier ikke andet, forklarer Jens Villemoes og tilføjer:

- En pram er ret beset bare et stort flydende badekar – en slags trailer på havet, som bruges til at flytte materialer på vandet.

Usædvanlig hændelse

Pramme har generelt en alsidig rolle på Femern-byggeriet. Således har entreprenørerne i foråret 2021 ladet en anden pram sænke, med det formål at etablere en midlertidig arbejdsplatform.

Læs også
Fragtskib går til bunds ved stort tunnelbyggeri - men det er ikke et uheld
Læs også
Fragtskib går til bunds ved stort tunnelbyggeri - men det er ikke et uheld

Men pramme bruges altså også til at flytte de mange tusinde tons stenmateriale ind til molerne på arbejdshavnen. CF 4 skal således også efter planen snarest muligt trækkes fri og genindsættes i arbejdet, fortæller pressechefen:

- Nu er den fortøjet på stranden, og den hollandske entreprenør holder godt øje med den fra både land- og søsiden. De har slæbebåde klar til at trække den fri, når vejret bliver godt – det kan være, de allerede går i gang i dag.

CF 4
Foto: Verner Christoffersen

Selv i hård blæst bør en båd ikke kunne rive sig løs, medgiver man hos Femern A/S, hvorfor der nu skal foretages en undersøgelse af, hvad der kan være gået galt.

- Det er meget usædvanligt, at en pram river sig løs på den måde, og vores hollandske entreprenør er ved at undersøge, hvordan det kunne lade sig gøre, siger Jens Villemoes, som understreger, det er for tidligt at drage nogen konklusioner omkring sikkerheden for fortøjningen af den 100 meter lange pram.

Lørdag aften er prammen CF 4 blevet slæbt fri fra det sted, hvor den var gået på grund.


Nyhedsoverblik