Kamp mod drager og zombier: Rollespil giver elever skoleglæden tilbage

Skolen kan være svær for nogle - men i Svinninge bruger man fantasifuldt rollespil til at vække eleverne skoleglæde igen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når klokkerne ringer ind på Katrinedalskolen I Svinninge - ringer de ind til kamp. På Katrinedalskolen har man blandet almindelig undervisning og sociale færdigheder ind i rollespillet Dungeons and Dragons.

quote I stedet for at de skal finde arealet af en firkant eller trekant, skal de samarbejde om noget, de faktisk synes er spændende

Simon Dilling, lærer

Her forvandles Emil Stougaard fra 4. klasse til bueskytten og fighteren Sisco. Emil Borch Jørgensen fra 5. klasse spiller elverdruiden Anwyn, mens Oscar Milo Vedersø, også fra 5. klasse, har rollen som Duma, en skrupelløs hobbit-lignende fyr kaldet en ”halfling”. Sammen med dem sidder Simon Dilling, som styrer slagets gang.

- Jeg er deres dungeon master. Til daglig er jeg deres lærer, men når vi sætter os herind, så har jeg skrevet og opfundet dét eventyr, så jeg er hele verden omkring dem, forklarer Simon Dilling.

Artiklen fortsætter under billedet

Hver elev har en karakter, som de styrer i spillet, og som skal gennemgå "dungeon masterens" eventyr.
Hver elev har en karakter, som de styrer i spillet, og som skal gennemgå "dungeon masterens" eventyr. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Fællesskab og samarbejde

Rollespilsundervisningen er en del af skolens specialtilbud til børn med forskellige vanskeligheder. Målet med rollespillet er at at nå ud til elever, der har svært ved at komme i skole.

- For at udvikle deres personlige kompetencer, deres samarbejdsevner og give dem et fællesskab, forklarer Simon Dilling.

De udfordringer, eleverne møder i eventyret, kræver nemlig, at eleverne finder fælles løsninger på de problemer, de møder. Rollespillet hjælper dog også eleverne med at træne færdigheder i almindelige skolefag som for eksempel matematik.

I spillet er drengenes eventyrere stødt på en zombie. Sådan en er ikke rar at komme for tæt på, så Emil Stougaards karakter skyder efter den med sin bue. Men for at kunne se, hvor hårdt pilen skader zombien, skal der regnes. Emil skal nemlig først slå med terningen og dernæst lægge sin karakters styrke til resultat.

- Der kan jeg lægge to plus til. Det vil give… Otte damage, konstaterer Emil Borch Jørgensen.

Artiklen fortsætter under billedet

 
  Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

- I stedet for at de skal finde arealet af en firkant eller trekant, skal de samarbejde om noget, de faktisk synes er spændende, forklarer deres lærer, Simon Dilling.

Stort potentiale i rollespil

Simon Dilling er inspireret af de forskellige eventyr, man kan finde til spillet. Men de historier, eleverne udsættes for, skriver han selv. Nu arbejder han på at bringe historiefaget og religion ind i undervisningen:

- Man kunne møde Jesus i en lignelse, og så kunne man rollespille den gode samaritaner i stedet for at læse om den i lignelsen, siger Simon Dilling.

Artiklen fortsætter under billedet

Simon Dilling ser stort potentiale i at bruge rollespilet til at undervise i en lang række fag.
Simon Dilling ser stort potentiale i at bruge rollespilet til at undervise i en lang række fag. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

For eleverne er det ikke så vigtigt, hvad de større faglige mål er med spillet. De nyder bare at få lov at hygge sig og opleve Simon Dillings eventyr.

- Det er simpelthen samarbejdet og venskabet. Det er bare så hyggeligt.

Simon Dilling mener, at man som lærer bliver nødt til at give mere af sig selv:

- Jeg tror i virkeligheden det handler om at tænke kreativt. Tænke over hvad man gerne vil give videre til børnene.

- De lærere jeg har haft, det er dem med passion. De har vist, at de ville eleverne, og det kan man gøre på mange måder, siger Simon Dilling.


Nyhedsoverblik