Når klokkerne ringer ind på Katrinedalskolen I Svinninge - ringer de ind til kamp. På Katrinedalskolen har man blandet almindelig undervisning og sociale færdigheder ind i rollespillet Dungeons and Dragons.
I stedet for at de skal finde arealet af en firkant eller trekant, skal de samarbejde om noget, de faktisk synes er spændende
Her forvandles Emil Stougaard fra 4. klasse til bueskytten og fighteren Sisco. Emil Borch Jørgensen fra 5. klasse spiller elverdruiden Anwyn, mens Oscar Milo Vedersø, også fra 5. klasse, har rollen som Duma, en skrupelløs hobbit-lignende fyr kaldet en ”halfling”. Sammen med dem sidder Simon Dilling, som styrer slagets gang.
- Jeg er deres dungeon master. Til daglig er jeg deres lærer, men når vi sætter os herind, så har jeg skrevet og opfundet dét eventyr, så jeg er hele verden omkring dem, forklarer Simon Dilling.
Artiklen fortsætter under billedet
Fællesskab og samarbejde
Rollespilsundervisningen er en del af skolens specialtilbud til børn med forskellige vanskeligheder. Målet med rollespillet er at at nå ud til elever, der har svært ved at komme i skole.
- For at udvikle deres personlige kompetencer, deres samarbejdsevner og give dem et fællesskab, forklarer Simon Dilling.
De udfordringer, eleverne møder i eventyret, kræver nemlig, at eleverne finder fælles løsninger på de problemer, de møder. Rollespillet hjælper dog også eleverne med at træne færdigheder i almindelige skolefag som for eksempel matematik.
I spillet er drengenes eventyrere stødt på en zombie. Sådan en er ikke rar at komme for tæt på, så Emil Stougaards karakter skyder efter den med sin bue. Men for at kunne se, hvor hårdt pilen skader zombien, skal der regnes. Emil skal nemlig først slå med terningen og dernæst lægge sin karakters styrke til resultat.
- Der kan jeg lægge to plus til. Det vil give… Otte damage, konstaterer Emil Borch Jørgensen.
Artiklen fortsætter under billedet
- I stedet for at de skal finde arealet af en firkant eller trekant, skal de samarbejde om noget, de faktisk synes er spændende, forklarer deres lærer, Simon Dilling.
Stort potentiale i rollespil
Simon Dilling er inspireret af de forskellige eventyr, man kan finde til spillet. Men de historier, eleverne udsættes for, skriver han selv. Nu arbejder han på at bringe historiefaget og religion ind i undervisningen:
- Man kunne møde Jesus i en lignelse, og så kunne man rollespille den gode samaritaner i stedet for at læse om den i lignelsen, siger Simon Dilling.
Artiklen fortsætter under billedet
For eleverne er det ikke så vigtigt, hvad de større faglige mål er med spillet. De nyder bare at få lov at hygge sig og opleve Simon Dillings eventyr.
- Det er simpelthen samarbejdet og venskabet. Det er bare så hyggeligt.
Simon Dilling mener, at man som lærer bliver nødt til at give mere af sig selv:
- Jeg tror i virkeligheden det handler om at tænke kreativt. Tænke over hvad man gerne vil give videre til børnene.
- De lærere jeg har haft, det er dem med passion. De har vist, at de ville eleverne, og det kan man gøre på mange måder, siger Simon Dilling.