Om få år skal det være muligt at cykle eller gå over Guldborg Sund fra Brogade i Nykøbing Falster til Linde Alle i Sundby.
Inden byggeriet kan gå i gang, skal der dog både foretages undersøgelser, indhentes godkendelser og findes penge. Men går alt som planlagt, forventer programleder Anders V. Møller fra Guldborgsund Kommune, at byggeriet af broen kan begynde i 2024.
- Det er en bro, der vil stimulere aktiviteter på begge sider af Guldborg Sund, og der er ingen tvivl om, at det er en bro, cyklisterne vil bruge. Der er ingen, der frivilligt tager turen over den nuværende bro – det er absolut ingen oplevelse, siger han og tilføjer:
- Broen vil blive koblet sammen med de lokale cykelstier, så der er meget godt, der taler for sådan en forbindelse.
Vi regner med, at broen skal bygges helt eller delvist med fondsstøtte
Eneste vej over Guldborg Sund ved Nykøbing Falster er i dag den eksisterende vejbro, som ligger omkring en kilometer syd for Brogade og centrum i Nykøbing Falster.
Vil genskabe 60 år gammel bro
Netop på dette sted mellem Brogade og Linde Alle lå der indtil for cirka 60 år siden en bro, som forbandt Nykøbing Falster med Sundby. Denne bro, som bar navnet Christian IX's Bro, blev dog pillet ned, da den nye bro for både biler og tog, som bærer navnet Frederik IX's Bro, stod færdig syd for byen i 1962.
- Det er så tydeligt, de (Brogade og Linde Alle, red.) bare er blevet hugget over. Broen mangler simpelthen. Det er unikt, at man nu kan reetablere broen uden at ødelægge byforløbet, siger Anders V. Møller og tilføjer:
- Vi får lavet en sammenhæng mellem Sundby og Nykøbing Falster, som vil betyde meget mere trafik af cyklende og mennesker i et nyt spor centralt i byen.
Når broen står færdig vil den være den fjerde eksisterende forbindelse over det smalle farvand, som deler Guldborgsund Kommune i to. De andre er således foruden vejbroen ved Nykøbing Falster, Guldborgsundtunnelen og Guldborgbroen mod nord.
Den kommende cykel- og gangbro er en del af den store helhedsplan for havnen i Nykøbing Falster, som blev præsenteret sidste efterår. Her – godt et år senere – er man foruden undersøgelserne i Guldborg Sund også i gang med de indledende forberedelser på land.
- Den del af helhedsplanen, som foregår på søterritoriet – herunder en cykel- og gangbro over Guldborg Sund – skal godkendes af Kystdirektoratet. I den forbindelse har vi været i gang med geotekniske undersøgelser, forklarer Anders V. Møller.
- Det er ikke nok bare med en skitse af, hvordan vi forestiller os, sådan en bro skal se ud. Det skal være en grundig ansøgning, fordi det ligger i et Natura 2000-område. Det kræver derfor en meget grundig undersøgelse af de miljømæssige konsekvenser.
De geotekniske undersøgelser har man således kunnet betragte fra land på begge sider af sundet i de seneste uger, hvor en boremaskine er blevet fragtet rundt på en pram.
Ud over broen undersøges havbunden også med henblik på etablering af et havnebad, en board-walk langs havnefronten på Nykøbing-siden af Guldborg Sund samt en udvidelse af pladsen ved museet i Nykøbing Falster.
På jagt efter millioner
Det er arkitektfirmaet C.F. Møller Architects, der udarbejdede helhedsplanen, som over de kommende 10-15 år skal omdanne det 1,4 kilometer lange havneområde i Nykøbing Falster fra industri til et område med boliger, caféer og parker.
Imens helhedsplanen har fastlagt de overordnede linjer i seks etaper, så er det eksempelvis endnu uvist, hvordan blandt andet cykel- og gangbroen kommer til at se ud, forklarer Anders V. Møller:
- Der er forskellige tilgange til den her bro. Enten ved at lave en så miljøskånsom bro som muligt. En anden tilgang er at give broen samme udtryk som den bro, der lå på nøjagtigt samme sted indtil 1960’erne. En tredje tilgang kunne være at lave broen i træ på samme måde som den bro, der lå der før.
Det endelige design vil ifølge programlederen falde på plads i samarbejde med de aktører, som, Guldborgsund Kommune håber, vil bidrage til at finansiere broen:
- Vi regner med, at broen skal bygges helt eller delvist med fondsstøtte. Vi blev i starten af 2022 oplyst, at en bro af denne størrelse vil koste omkring 50 millioner kroner at bygge, forklarer han.
Anders V. Møller medgiver, at de stigende materialepriser har sat sit præg på interessen for en helhedsplan fra investorer, der skal være med til at realisere ambitionerne om blandt andet 500 nye boliger ved havnefronten i Nykøbing Falster.
Det bliver dog ikke et problem på nuværende tidspunkt, forudser han:
- Stigende priser påvirker os helt klart. Men den del af byggemodningen, som vi nu skal arbejde med, har nogenlunde opdaterede budgetter. Så den del er ikke skræmmende, og det kommer vi ikke til at sætte i stå.
Han henviser til, at første etape i vid udstrækning er byggeri, hvor det er Guldborgsund Kommune, der investerer:
- Her skal være park, maritime aktiviteter, byens hus, bibliotek, borgerservice, billedskole og musikskole. Kun en mindre del her er private boliger, hvorfor det er kommunen, der gør de første skridt, som tidligt kan realiseres efter helhedsplanen, siger Anders V. Møller og tilføjer:
- Der, hvor vi oplever en udfordring, er i dialogen med investorer, fordi det hele er så usikkert lige nu. Derfor sker der af gode grunde ikke så meget på den front. Det er derfor den store del mod nord med flere boliger, som har længere udsigter.
Det nordlige område af havnen er dog også begrænset af, at Danish Agro har kontrakt på arealet i endnu ti år.
Foruden undersøgelserne til cykel- og gangbroen har Økonomiudvalget i Guldborgsund Kommune mandag godkendt, at arbejdet for en lokalplan af den sydlige halvdel af erhvervshavnen kan sættes i gang.
- Når lokalplanen er klar, sendes den i høring, og jeg håber, så mange som muligt har lyst til at bidrage, så vi får den bedst mulige lokalplan som baggrund for udviklingen af området, forklarer borgmester Simon Hansen (S) i en nyhed om beslutningen.
Når lokalplanen for området er klar, sendes den i høring, og så har borgere, organisationer, virksomheder og andre mulighed for at give et høringssvar, som efterfølgende behandles af Økonomiudvalget og Byrådet.