Fjernbusrute udstyres med solpaneler – de er lavet af gamle smartphones

Der er både penge og CO2 at spare for vognmand John Jalkiewicz, som har fået solceller installeret på fem nye busser.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Turen med rute 800 fra Nykøbing Falster til Odense er blevet en smule grønnere. John's Turist- Og Minibus i Nykøbing, der driver ruten, har købt fem nye busser, og de er som noget ganske nyt alle blevet udstyret med solceller.

Semi-hybrid kaldes konceptet.

quote Vi kommer der til at spare fem-ti liter diesel om dagen

John Jalkiewicz, vognmand, John's Turist- Og Minibus i Nykøbing

- Vi har fået solpaneler på fem nye busser – tre små og to store busser. De fire kører skolebus, og den sidste kører linje 800, forklarer vognmand John Jalkiewicz.

På den cirka 265 kilometer lange tur fra Nykøbing Falster til Odense og tilbage igen er besparelsen med solenergi på bussens tag til at få øje på.

- Rute 800 kører hver eneste dag – syv dage i ugen – og vi kommer der til at spare fem-ti liter diesel om dagen, forklarer John Jalkiewicz og tilføjer:

- Det bliver til temmelig meget i det lange løb.

Sådan ser de ud - solcellepanelerne på bussen. De er blot 3 millimeter tykke og laves ifølge producenten blandt andet af metaller fra udtjente smartphones. 
Sådan ser de ud - solcellepanelerne på bussen. De er blot 3 millimeter tykke og laves ifølge producenten blandt andet af metaller fra udtjente smartphones.  Foto: Green Energy Scandinavia

John Jalkiewicz har med nyanskaffelsen fået landets største vognpark af semi-hybride busser.

- Først og fremmest gør jeg det her for at spare på energien og spare nogle penge. Men jeg går også ind for grøn energi, som det ikke længere er et spørgsmål om, vi er på vej frem imod – så det går vi med i, siger han.

For hver liter diesel, John Jalkiewicz sparer på tanken, bliver miljøet forskånet for udledningen af godt 2,6 kilo CO2.

Derudover er der også en anden gevinst, som kommer miljøet til gode ved de nye solceller, forklarer vognmanden.

- Solcellerne aflaster batteriet, så det holder 20-25 procent længere, ligesom generatoren kører 20 procent længere, fordi den bliver aflastet af solcellerne.

- For batterier har det bedst med at være ladet helt op.

Ifølge John Jalkiewicz så er det planen, at resten af virksomhedens 40 busser skal indrettes med solceller på sigt.

- De fem er kun en start. Nu kører vi tre-fire måneder i den dårligste periode med mindst sol. Og viser det sig at være en succes, så er vi klar på at lade det installere på resten af flåden - 40 busser i alt, siger han.

En forsmag på fremtiden

Det er Vejle-virksomheden Green Energy Scandinavia, der har specialiseret sig at sætte solpaneler på busser, og som nu har installeret det på fem af John Jalkiewicz' busser.

quote Det er en energirigtig løsning for busser, ind til man en dag om mange år får rene elbusser til turistkørsel

Per Schmeltz, salgsdirektør Green Energy

- I busser går der meget diesel til bare at lave strøm. Moderne busser har masser af udstyr, der kræver strøm som kameraer, ladere til telefoner og sikkerhedsudstyr, og den strøm laves på en generator, som drives af dieselmotoren, forklarer Per Schmeltz, salgsdirektør i Green Energy Scandinavia.

- Men et EU-studie har vist, at man kan spare op til syv procent af brændstoffet ved at benytte sig af solenergi på bussen.

I praksis er det dog nok nærmere fem procent, pointerer Per Schmeltz, men med et brændstofforbrug på cirka 25 liter per 100 kilometer for en stor turistbus, er det selvsagt hurtigt en besparelse, som vognmanden kan mærke.

- Det er en energirigtig løsning for busser, ind til man en dag om mange år får rene elbusser til turistkørsel.

Solpanelerne, som John har fået på sine busser, er bare 3 millimeter tykke og er ifølge Green Energy Scandinavia lavet på genbrugsmetaller fra udtjente smartphones.

- Solcellerne kan producere 0,8 kilowatt i timen og laver strøm ved selv det mindste lys, siger Per Schmeltz.

Listeprisen for solpaneler til en bybus, som dem John's Turist- Og Minibus kører med, lyder på cirka 25.000 kroner.


Nyhedsoverblik