Danmarks sydligste fyrtårn sættes i stand: - Det er sjovt at være med til at bevare noget så unikt

Et renoveringsarbejde på Gedser Fyr er gået i gang. Tidens tand har sat sit præg på tårnet, der stadig tjener som et vigtigt holdepunkt for sejlende.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Lægger man vejen forbi det gamle fyrtårn i Gedser denne sommer, vil man bemærke, at tårnet knap er at se, da det er pakket ind i stillads fra sokkel til spir.

I mere end 200 år har der stået et fyr på Falsters sydspids, og selvom meget ny teknologi er kommet til, tjener fyret stadig som et vigtigt vartegn for søfarende den dag i dag. Tidens tand har sat sit præg på tårnet, og derfor er et stort renoveringsarbejde denne sommer gået i gang.

Det er Søfartsstyrelsen, der har ansvaret for statens fyrtårne, og her er det bygningskonstruktør Jesper Kern Hansen, som står med ansvaret for de bygninger og tårne, som huser Søfartsstyrelsens i alt 179 fyr. Fyret på Gedser er nationens sydligste.

quote Fyrtårne er helt generelt mere udsatte. Det blæser ofte ekstra godt, når man kommer 20 meter op i luften

Jesper Kern Hansen, bygningskonstruktør, Søfartsstyrelsen

- Det arbejde, som sker nu, er facade-arbejde. Det er maling af vinduer, facader og ståltag, forklarer Jesper Kern Hansen.

Overordnet set er Gedser Fyr ifølge Jesper Kern Hansen i "god" stand, men tidens tand og vind og vejr har også sat sit præg på det gamle fyrtårn, efter at det senest gennemgik en større renovering i 2005.

- En cyklus på 15-16 år er bestemt maksimum grænsen for, hvor længe det skal stå. På vores vestkyst (Jyllands vestkyst, red.) har vi været nede på 8-10 år. Hvis ikke man når det i det interval, sker der større skader, påpeger Jesper Kern Hansen og tilføjer:

- Fyrtårne er helt generelt mere udsatte. Det blæser ofte ekstra godt, når man kommer 20 meter op i luften – så der er nogle store påvirkninger. Ved Gedser er der også lidt sand- og jordfygninger, som til tider har gjort tårnet helt brunt. Derudover sætter der sig alger på facaden.

Gedser Fyr blev sidst renoveret i 2005. Vind og vejr har siden sat sit præg på fyret.
Gedser Fyr blev sidst renoveret i 2005. Vind og vejr har siden sat sit præg på fyret. Foto: Jesper Kern Hansen

Skal modstå barsk vejrlig

Arbejdet på Gedser Fyr udføres af Malerfirmaet Brdr. Folkmann fra Svendborg, som gennem årene har bistået Søfartsstyrelsen med istandsættelser af 17 fyrtårne i hele landet, hvoraf Gedser er det 18. i rækken. For dem er netop Gedser Fyr en helt særlig entreprise.

- Det er et utroligt charmerende og flot fyrtårn – og så er det unikt at få lov til at arbejde på Danmarks sydligste punkt. Vi har arbejdet på både Dueodde Fyrtårn (på Bornholm red.) og Skagen West Fyr (i Nordjylland red.), så for vores vedkommende sluttes en ring lidt nu, at vi har lavet den trekant, siger medindehaver Klaus Folkmann.

- Det er meget sjovt.

Klaus Folkmann har været med til at sætte 18 fyr i stand for Søfartsstyrelsen. Første opgave vandt han i 2011, og siden har han været rundt i hele landet. Blandt andet fyret på Hesselø. "Der var vi nødt til at tage sæder ud af et fly for at få alt udstyret med over." Andre steder har det været nemmere at komme til, som her ved en tidligere opgave på Møn Fyr.
Klaus Folkmann har været med til at sætte 18 fyr i stand for Søfartsstyrelsen. Første opgave vandt han i 2011, og siden har han været rundt i hele landet. Blandt andet fyret på Hesselø. "Der var vi nødt til at tage sæder ud af et fly for at få alt udstyret med over." Andre steder har det været nemmere at komme til, som her ved en tidligere opgave på Møn Fyr. Foto: Privatfoto

Selve vedligeholdelsesarbejdet minder på mange måder om så meget andet vedligeholdelsesarbejde på bygninger – ofte kan det dog være svært at komme frem, hvis fyret ligger på en ø, ligesom de ekstreme vejrforhold ved havet også spiller en stor rolle, forklarer Klaus Folkmann.

- Det kræver ekstra behandling i forhold til eksempelvis stålet på hatten, som er udsat for korrosion, fordi det hele tiden er udsat for havgus og salte i luften. Det skal behandles i det, som hedder en korrosionsklasse C5 – det er den samme behandling, som bruges i offshore-industrien på boreplatforme, siger han og tilføjer:

- Det er utrolig spændende opgaver, og det er sjovt at være med til at bevare noget, der er så unikt.

Renoveres til at holde længe endnu

Gedser Fyr fik sin nuværende højde i 1905. Fyret blev året forinden ødelagt under en storm, og ved den efterfølgende genopbygning blev tårnet i den forbindelse bygget syv meter højere til de 20 meter, tårnet er i dag.

- Fyret er bygget om ad flere omgange og forhøjet. Det er især tydeligt at se inde i tårnet, forklarer Jesper Kern Hansen fra Søfartsstyrelsen.

Foto af Gedser Fyr fra 1955. Fyret var på dette tidspunkt blevet elektrificeret med en 560 watts linse otte år forinden. På dette tidspunkt fungerede fyret i samarbejde med et fyrskib på Gedser Rev. Sidstnævnte blev taget ud af drift i 1972.
Foto af Gedser Fyr fra 1955. Fyret var på dette tidspunkt blevet elektrificeret med en 560 watts linse otte år forinden. På dette tidspunkt fungerede fyret i samarbejde med et fyrskib på Gedser Rev. Sidstnævnte blev taget ud af drift i 1972. Foto: Sylvest Jensen Luftfoto / Det Kgl. Bibliotek

Trods fyrets alder er der dog intet, der tyder på, at dets dage er ved at være talte.

- Hvis du vedligeholder det med 10-15 års interval, så kan det stå meget længe endnu.

Egentlig kunne man godt erstatte de gamle tårne ved landets kyster med lamper i toppen af en mast, som det ses på eksempelvis Roneklint, men dels står Kystbeskyttelsesloven til hinder for den slags installationer nær kysten – og så er der hele det historiske vingesus over de gamle fyrtårne, som ønskes bevaret.

quote Jeg har oplevet en gang, at der var over 100, der gerne ville med i fyret. Vi var nødt til at gå op i gåsegang

Marianne Reinhardt, frivillig guide, Gedser Fyr

Dette sætter også store krav til vedligeholdelsesarbejdet på tårnet, forklarer Jesper Kern Hansen.

- Når man arbejder med ældre ejendomme, hos os fyrtårne, bør man respektere ejendommens arkitektoniske udtryk, sådan at særlige bygningsdetaljer bør bevares, hvis man kan. Gedser er lidt særligt, fordi vi i Danmark ikke har ret mange sekskantede fyrtårne.

Gedser Fyr er et af Danmarks få sekskantede fyrtårne. Tårnet fik sin form i 1851.
Gedser Fyr er et af Danmarks få sekskantede fyrtårne. Tårnet fik sin form i 1851. Foto: Jesper Kern Hansen

100 nysgerrige mødte op

Fyrets særegne facon stammer helt tilbage fra en ombygning i 1851, som der siden er bygget videre på, og som i dag har bidraget til at gøre tårnet til et vartegn for området, fortæller Marianne Reinhardt, der siden 2015 har været frivillig guide på Gedser Fyr.

- Først og fremmest tror jeg, fyret er noget særligt, fordi Gedser er en søfartsby, som stadig har en lystbådehavn. Jeg kan forestille mig, der er noget identitet i fyret, siger hun og fortsætter:

- Det er en bygning af særlig arkitektonisk værdi. For det første er det et godt bygningsværk, som er særligt tidstypisk for den tid, hvor de store fyr blev bygget – men Gedser Fyr fik også sin helt egen karakter med et lokalt udtryk.

Siden 1802 har der været et fyr på Gedser, som advarer skibe om det lumske Gedser Rev, der strækker sig 15 kilometer ud i havet.
Siden 1802 har der været et fyr på Gedser, som advarer skibe om det lumske Gedser Rev, der strækker sig 15 kilometer ud i havet. Foto: Jesper Kern Hansen

Det oprindelige fyr på stedet var et tårn med et åbent bål, som blev bygget på stedet for at advare skibe om det lumske Gedser Rev, som strækker sig 15 kilometer ud i havet.

- Selv i dag har nogle skibe lods med ombord, når de runder Gedser Rev, forklarer Marianne Reinhardt.

Tårnet er den dag i dag ikke åbent for offentligheden. Dog har der hver sommer frem til corona-epidemiens udbrud været afholdt særlige rundvisninger for mindre grupper, som Marianne Reinhardt har stået for at vise rundt.

- Jeg har oplevet en gang, at over 100 mennesker var mødt frem, som gerne ville med i fyret. Vi var nødt til at gå op i gåsegang, fortæller hun og tilføjer:

- Siden har vi sagt, at vi højst kan være en busfuld. Folk er meget glade for at komme derop. Der er noget historisk ved det, og mange kommer der i dag, fordi de er kommet der som børn.

Smugkig til Østtyskland

Gedser Fyr var frem til for godt 30 år siden noget af det nærmeste, man kunne komme et glimt af Østtyskland og DDR uden at rejse dertil. I klart vejr er det nemlig muligt med det blotte øje at skimte byen Rostock i horisonten fra fyrets platform.

quote Fra fyret kunne man få et glimt af et lukket land

Marianne Reinhardt, frivillig guide, Gedser Fyr

- Vi skal ikke mere end 30 år tilbage, da var det et landområde, hvor du ikke bare kunne rejse til. Men fra fyret kunne man få et glimt af et lukket land, fremhæver Marianne Reinhardt som en grund til, at fyret har været et yndet udflugtsmål.

Som efterhånden mangeårig guide ved Gedser Fyr glæder hun sig over, at bygningen nu igen bliver shinet op – om end hun af hensyn til fyrets historie kunne ønske, at man også gav fyrets indre en tiltrængt renovering.

Gedser Fyr er blevet bygget højere ad flere omgange. Senest i 1905. Tårnet fik sin sekskantede form i 1851, da det oprindelige tårn fra 1802 blev bygget om.
Gedser Fyr er blevet bygget højere ad flere omgange. Senest i 1905. Tårnet fik sin sekskantede form i 1851, da det oprindelige tårn fra 1802 blev bygget om. Foto: Rigsarkivet, Fyrvæsenets arkiv

Grunden, hvor fyret ligger, med tilhørende fyrmesterbolig, blev solgt fra i 2004 til en privat ejer. Søfartsstyrelsen har af samme årsag heller ikke prioriteret at vedligeholde Gedser Fyr indvendigt, oplyser Jesper Kern Hansen.

- På de indvendige dele af sådan et tårn kan vi spare lidt penge, og i stedet prioriterer vi, at klimaskærmen er god og tæt.

Prisen for at istandsætte det gamle fyr ønsker Jesper Kern Hansen ikke at oplyse, men lader forstå, at det er en bekostelig affære.

- Vi har hvert år et grundbudget, som der bliver lagt lidt til og trukket lidt fra afhængigt af projekterne fra år til år. Men det er en tung post, hvor Gedser Fyr i år tager en tredjedel, forklarer han.

Yndet holdepunkt for sejlere

Hvor længe, der endnu er behov for fyr som det på Gedser, har Jesper Kern Hansen intet bud på, men navnlig blandt sejlere er de gamle fyr den dag i dag yndede vartegn.

- Man har andre typer af navigation i dag, men vi holder det i gang, så man har en landkending, hvis andre ting svigter. Det er meget rart at kunne orientere sig om, at man nu også er der, hvor navigationsudstyret siger, man er.

Arbejdet med at renovere fyret på Gedser ventes at vare hele sommeren frem til september.
Arbejdet med at renovere fyret på Gedser ventes at vare hele sommeren frem til september. Foto: Muehlhan Stilladser

Det aktuelle vedligeholdelsesarbejde startede med opsætning af stillads for tre uger siden. Arbejdet fortsætter indtil september.

Stilladset er sat op således, at fyrets lys fortsat kan ses, mens håndværkerne arbejder på fyrtårnet. Fyret er i dag indrettet med en LED-lampe, som har taget over for det roterende linseapparat fra 1905. Her brugtes fortsat petroleum frem til 1943, hvor fyret blev elektrificeret. Fyret kendes blandt søfarende for sine to hvide blink hvert 15. sekund.

Gedser Fyr er i dag indrettet med en LED-lampe, som her ses til højre på rælingen affyret. Dette nye lys-apparat har taget over for det roterende linse-apparat fra 1905.
Gedser Fyr er i dag indrettet med en LED-lampe, som her ses til højre på rælingen affyret. Dette nye lys-apparat har taget over for det roterende linse-apparat fra 1905. Foto: Jesper Kern Hansen


Foruden Gedser Fyr undergår også fyret på Agersø i år et renoveringsarbejde, imens det sidste år var fyret på Omø, som blev sat i stand.

Gedser Fyr i korte træk