Tæt på kollision: Så meget kan Storebæltsbroen holde til

Et fragtskib var onsdag tæt på at sejle ind i Storebæltsbroen. Selv hvis skibet havde ramt, ville broen ikke styrte sammen, siger Storebælt A/S.

Tema: Fuld kaptajn på kollisionskurs med Storebæltsbroen
uniE095 Mere om tema
Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det litauiske fragtskib, Perseus 1872 dwt, der var på vej fra Odense til Kiel, var kort før klokken 18 onsdag aften tæt på at kollidere med Storebæltsbroens østlige pylon. Storebæltsbroen var derfor lukket for trafik i begge retninger i 12 minutter.

Det er ikke første gang, at et fragtskib er tæt på at sejle ind i broen, men det bør man ikke bekymre sig om, siger Storebælt A/S. Her beroliger kommunikationschef Lene Gebauer Thomsen med, at broen ikke var væltet eller faldet sammen, hvis skibet havde ramt pylonen.

- Den er dimensioneret til at kunne klare et sammenstød, der er 10 gange så kraftfuldt, siger hun.

Den er dimensioneret til at kunne klare et sammenstød, der er 10 gange så kraftfuldt, siger kommunikationschef i Storebælt, Lene Gebauer Thomsen

Hvis den litauiske kaptajn havde fået lov at fortsætte sin fulde sejlads, havde han ramt den østlige pylon. Der er nemlig ikke nogen sikkerhedsforanstaltninger ved pylonerne, der stander skibene, før de rammer broen, siger Jørgen Brandt, chef for Vessel Traffic Service (VTS) Storebælt.

Sen kursændring

Der er to spor i passagen under Storebæltsbroen, en nord- og sydgående bane. Det litauiske fragtskib var på vej i sydgående bane, da kaptajnen afveg og havde kurs mod broens pylon.

- Vi bliver opmærksomme på, at skibet krydser spærrelinjen i sin bane. Vi får så fat på ham via radioen og får ham til at rette op på kursen. Om der var 20, 30 eller 40 meter fra, at det var gået galt, ved vi ikke – men det var tæt på, forklarer Jørgen Brandt om hændelsen.

Politiet lukkede broen

Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi fik meldingen om hændelsen klokken 18:47. Broen blev ryddet for trafik og lukket i 12 minutter, hvilket er en rutinemæssig sikkerhedsforanstaltning, som skal foretages, selvom broen ville kunne klare en påsejling.

Den litauiske kaptajn blev bragt ind på politistationen til en blodprøve, da han var formodet påvirket af alkohol. Han er nu sigtet for at sejle i spirituspåvirket tilstand.

- Det er svært at sige noget endeligt på baggrund alkoholmålingen, fordi det kan svinge lidt, men promillen var pænt høj, siger Søren Østervig, vagtchef ved Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi, som afventer resultatet af selve blodprøven, der fastslår den endelige promille.

 

Her kan du se et uddrag af episoder med fulde kaptajner på kollisionskurs siden 2007

Nedenfor kan du se skibets rute og information