Fulde kaptajner er en sjældenhed

Trods onsdagens hændelse med en fuld kaptajn, der førte et fragtskib på kollisionskurs med Storebæltsbroen, så er sprit-skippere en sjældenhed.

Tema: Fuld kaptajn på kollisionskurs med Storebæltsbroen
uniE095 Mere om tema
Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det er langt fra almindeligt, at kaptajner sejler med sprit i blodet i Danmark.

Fra 2007 og frem kan man liste flere bemærkelsesværdige sejladser og kollisioner op. Fælles for dem alle er, at de havde en fuld kaptajn. Så man kan foranlediges til at tro, det er en almen overtrædelse – men det er det ikke.

Faktisk er antallet af tiltaler for spritsejlads gennem de danske farvande forsvindende lille.

Søfartsstyrelsen oplyser, at der er cirka 60.000 skibspassager i de danske farvande hvert år. Ud af alle de gennemsejlinger, er der de sidste tre år kun rejst ni tiltaler for sejlads under alkoholpåvirkning. Det svarer altså til to-tre spiritussager om året – ud af 60.000 mulige.

Der føres kontrol med det

Søfartsstyrelsen underkender dog ikke, at det kan være farligt med de sager, der er.

- Sejlads i beruset tilstand udgør altid sikkerhedsmæssig risiko, men to-tre om året, er ikke meget, siger Synschef hos Søfartsstyrelsen, Martin John.

I samarbejde med Politiet og Forsvaret, så sørger Søfartsstyrelsen for at kontrollere de danske farvande.

Forsvaret har konstant overvågning af sejladsmønstrene. Derudover er der oprettet meldesystemer, så de holde øje med skibenes kurs og hastighed. Hvis man så bliver opmærksom på en sejlads, der afviger, så skrider man ind og foretager spirituskontrol.

Politiets sag

Det er ikke Søfartsstyrelsen, der sørger for spirituskontrollen, men derimod Forsvaret og Politiet i samarbejde.

- Vores opgave er at kontrollere skibene og sejladsen, politiet står for ulovlighederne, siger Martin John.

Derfor har det også været politiets vurdering at lade den berusede litauiske kaptajn, fra Storebælts-balladen, gå.

Eftersom skibet ikke fejler noget, og besætningen er som den skal være, så har Søfartsstyrelsen ikke mere at gøre med den sag.

 

Her kan du se et uddrag af episoder med fulde kaptajner på kollisionskurs siden 2007

På kortet kan man følge det litauiske fragtskib, Perseus, som var på kollisionskurs med Storebæltsbroen.