Opgradering af Østbanen ramt af stor forsinkelse

Opgraderingen af Østbanen forsinkes med mindst et år. Movia og Miljøstyrelsen er dog ikke enige om årsagen.

Opdateret med kommentarer fra Miljøstyrelsen
Clock08. sep 2021, kl. 19:05
Artiklen er opdateret med citater fra Miljøstyrelsen. De afviser at have varslet længere sagsbehandlingstid og mener, at Movia har leveret mangelfulde oplysninger.

Hastigheden er nedsat markant, og sæder er fjernet i togene. Sådan er virkeligheden på den østsjællandske lokalbane Østbanen, hvor skinnerne er alvorligt nedslidte.

Men pendlerne må nu vente længe endnu, før problemerne er løst. Et flertal i Folketinget har ellers afsat flere hundrede millioner kroner til en opgradering, der forventes at være færdig i tredje kvartal 2022.

Men nu bliver arbejdet med at udskifte de nedslidte skinner ramt af forsinkelser, oplyser Region Sjælland og Movia. Derfor vil arbejdet tidligst være færdigt i andet halvår af 2023, oplyser Movia.

quote Kvaliteten har ikke været så professionel, som vi har været vant til

Niels Bjørkbom, kontorchef i Miljøstyrelsen

Ifølge Movia er årsagen til forsinkelsen, at Miljøstyrelsen har bedt om nye oplysninger om projektets miljøpåvirkning, og at dette medfører en forsinkelse af projektet. Miljøstyrelsen skyder dog ansvaret tilbage på Movia, som via underselskabet Lokaltog står for Østbanen.

- Det materiale, der er kommet, er meget mangelfuldt. Kvaliteten har ikke været så professionel, som vi har været vant til, siger Niels Bjørkbom, kontorchef i Miljøstyrelsen.

quote Det er ikke til at bære, at borgerne endnu en gang skal opleve en forsinkelse

Forretningsudvalget i Region Sjælland

- Lokaltog er nu i gang med at fremskaffe de yderligere oplysninger, som Miljøstyrelsen kræver til myndighedsbehandlingen. Miljøstyrelsen har også varskoet Lokaltog om den forventede sagsbehandlingstid i styrelsen, og derfor er der desværre ingen vej uden om, at selve igangsættelsen af renoveringen må vente lidt endnu, siger Dorthe Nøhr, der er administrerende  direktør i Movia og bestyrelsesformand i Lokaltog A/S.

Forsinkelsen på omkring et år forudsætter, at Miljøstyrelsen vurderer, at der ikke er pligt til at lave en ny VVM-redegørelse i forbindelse med sporarbejdet. En sådan vil typisk tage mellem et og halvandet år. Om det bliver nødvendigt, kan styrelsen dog først vurdere, når de har fået flere oplysninger fra bygherren Lokaltog, som er et underselskab til Movia.

Region Sjælland: - Ikke til at bære

I Region Sjælland er man meget ærgerlig over forsinkelsen. Regionen har længe presset på for at få Folketinget til at afsætte penge til renoveringen. Det lykkedes i sommer, da et bredt flertal i Folketinget vedtog en fælles aftale om den fremtidige infrastruktur i Danmark. Heri blev der afsat 700 millioner kroner til at renovere nedslidte lokalbaner.

- Det er ikke til at bære, at borgerne i Faxe, Stevns og Køge kommuner endnu en gang skal opleve, at der sker en forsinkelse af udskiftningen af skinnerne på Østbanen. Vi har kæmpet længe for at få finansieringen på plads, og nu stilles der så nye skærpede krav og varsles forlænget sagsbehandlingstid for at give de nødvendige tilladelser, skriver forretningsudvalget i Region Sjælland i en fælles udtalelse.

Miljøstyrelsen afviser dog, at der skulle være tale om nye, skærpede krav, eller at de har varslet længere sagsbehandlingstid.

- Det er simpelthen ikke sandt. Hvis ikke man har beskrevet tingene ordentligt, stiger risikoen for, at det kræver en miljøvurdering (som ville forsinke projektet yderligere, red.). Derfor har vi sagt, at de må komme med noget mere fyldestgørende materiale, siger Niels Bjørkbom, kontorchef i Miljøstyrelsen.

- Vi har overhovedet ingen intentioner i at forhale noget. Vi prøver at hjælpe bygherren, og det har vi gjort ved at sige, at der skal være en ordentlig projektbeskrivelse, hvis det skal holde hele vejen hjem, siger kontorchefen.

I forretningsudvalget i Region Sjælland synes man dog slet ikke, at der behøves yderligere dokumentation for projektets miljøpåvirkning, fordi der primært er tale om en udskiftning af skinner og ikke anlæggelse af en ny jernbanestrækning.

- Region Sjælland ønsker ikke at gå på kompromis med hensynet til natur og miljø, men det undrer os, at der kræves en større undersøgelse, når det handler om udskiftning af allerede eksisterende skinner og sveller, skriver forretningsudvalget i en fælles udtalelse.

Region Sjælland, Movia og Lokaltog oplyser, at de nu vil presse på for, at miljøgodkendelserne kommer på plads hurtigst muligt.

Anne Valentina Berthelsen (SF) kæmpede hårdt for at skaffe penge til de nedslidte skinner. Nu ser det dog ud til, at udskiftningen må vente.
Anne Valentina Berthelsen (SF) kæmpede hårdt for at skaffe penge til de nedslidte skinner. Nu ser det dog ud til, at udskiftningen må vente. Foto: Frederik Hagedorn - TV2 ØST

Minister ind i sagen

Skinnerne på Østbanen har med jævnlige renoveringer ligget på det samme sted i 142 år, og kravet til yderligere dokumentation undrer da også SF's transportordfører Anne Valentina Berthelsen, der har kæmpet hårdt for en renovering af Østbanen.

Hun er især forundret, hvis det ligefrem kan ende med, at opgraderingen kræver en både dyr og tidskrævende VVM-redegørelse, hvori arbejdets indvirkning på miljøet skal dokumenteres ned til mindste detalje.

- Det plejer ikke at være sådan, at man ved renovering af eksisterende projekter skal lave en VVM, og det virker mærkeligt, hvis det skulle være nødvendigt her, hvor skinnerne jo dybest set skal skiftes ud, men hvor det er meget begrænset, hvad der ellers skal laves af nyt, siget hun.

Anne Valentina Berthelsen har nu bedt miljøministeren svare på, om der er en ny praksis på området.

- Jeg vil gerne vide, om reglerne for renoveringer på transportområdet har ændret sig efter sagen om Amager Fælled. Udmeldingen fra Movia lyder som en ny praksis, og det vil jeg gerne have en forklaring på, siger hun.