Ny bus skal få flere til at tage offentlig transport - men det er ikke uden problemer

Der er kommet en ny busservice til Haslev, hvor borgerne skal bestille en tur med bus over en app. Men konceptet er ikke uden udfordringer.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Vi sidder jo nogle gange i en stor bus med kun fem passagerer.

Sådan lyder det fra Susanne Nielsen fra Haslev.

Hun oplever ofte, at busserne i byen kører rundt næsten tomme. 

quote For nogle kan det være for svært, men så må de få hjælp andre steder fra

Lone Holm Saraksen, Haslev

Det skal en ny busservice ved navn Nærbus nu lave om på.

Et initiativ, der er stablet på benene af Faxe Kommune i samarbejde med trafikselskabet Movia. 

- Vi vil gerne sætte fokus på, hvordan vi kan blive bedre til at servicere nogle landområder, hvor der er en by, en station og lidt rutenet, men hvor der mangler en fornuftig service til de borgere, der bor der, hvor busserne kører for sjældent, siger Dorthe Nøhr Pedersen, der er administrerende direktør i Movia. 

Der var stor tilslutning til dagens indvielse af de nye busser på Haslev Station.
Der var stor tilslutning til dagens indvielse af de nye busser på Haslev Station. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Nærbus er en ny busservice, som borgerne kan bestille via en app eller ved at ringe til Movia. Busserne kører kun, når kunderne bestiller en tur og kører derfor uden en fast rute eller køreplan.

De kan dermed standse og sætte borgerne af ved alle stoppestederne i et område nær Haslev. 

Galt eller genialt

Onsdag blev det nye koncept indviet på Haslev Stations busterminal med taler fra blandt andre borgmesteren, Ole Vive (V), der ser optimistisk på de nye busser.

- Vi tør at tænke nye måder at udvikle den offentlige transport på, og jeg er meget stolt over, at det er her i Haslev, at vi gør det, siger Ole Vive.

Ole Vive (V) bakker op om de nye busser.
Ole Vive (V) bakker op om de nye busser. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Han påpeger, at borgerne nu skal vænne sig til et helt nyt system, og det kan gå flere veje. 

- Vi ved, at det er en prøvehandling, og det kan vise sig at være genialt, men det kan også vise sig at være galt, siger han. 

App kan være en udfordring

Det er meningen, at borgerne skal bestille en tur med nærbusserne over en app eller ved at ringe ind til Movia, og den digitaliserede bestillingsmetode kan skabe udfordringer.

Det påpeger Lone Holm Saraksen fra Haslev, der afprøver nærbussen onsdag. 

Hun er medlem af seniorrådet i Faxe Kommune, der varetager sager for ældre borgere i kommunen, og hun tilføjer, at det ikke er alle borgerne, der kan være med, når man skal booke turen over en app.

Lone Holm Saraksen er ude og afprøve busserne, og hun mener, at det for nogle kan være svært at bestille nærbusserne over en app.
Lone Holm Saraksen er ude og afprøve busserne, og hun mener, at det for nogle kan være svært at bestille nærbusserne over en app. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

- For nogle kan det være for svært, men så må de få hjælp andre steder fra, siger hun.

Risikerer I ikke at tabe nogle kunder ved, at det skal foregå på en app?

- Jo, det er derfor, vi også har et tilbud om, at man også kan ringe til os og booke en tid, og der kan være begynderfejl i det her for mange, men vi prøver at gøre det til et trygt rum for vores kunder, siger Dorthe Nøhr Pedersen.

Lone Holm Saraksen bakker dog op om det nye initiativ. 

- Jeg synes det er en rigtig god idé, det er super, at de prøver, siger hun.

Tager lang tid at booke tid

Susanne Nielsen sidder også i en af de nye nærbusser, og var en af de første til at skulle afprøve busserne.

Hun valgte dog at ringe ind til selskabet og booke en tid i stedet for at benytte sig af appen, hvilket ikke gik, som hun regnede med.

- Det var en lille smule besværligt, fordi det tog længere tid, end jeg havde regnet med, inden han i telefonen fik skrevet, hvor jeg skulle hen, så gik der alligevel noget tid, siger hun. 

Administrerende direktør i Movia, Dorthe Nøhr Pedersen, erkender, at der kan være begynderfejl her i starten, når nærbusserne skal køre.
Administrerende direktør i Movia, Dorthe Nøhr Pedersen, erkender, at der kan være begynderfejl her i starten, når nærbusserne skal køre. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Dorthe Nøhr Pedersen erkender, at det her i starten kan tage lidt længere tid at booke tid over telefonen. 

- Jeg ved fra kundecentreret, at de samtaler med kunderne, de har haft de første dage, tager lidt længere tid, men det er fordi, vi vil bruge tid på at uddanne borgerne i det her, siger hun.

Nærbusserne skal køre fra klokken 6.00 til 22.00, og midt på dagen skal de erstatte de tre buslinjer 265, 266 og 267 i Haslev.

Det er ikke meningen, at nærbusserne indsættes i stedet for anden kollektiv transport, pointerer Dorthe Nøhr Pedersen. 

- Der er stadig brug for bus og tog, men for at gøre den kollektive mobilitet bedre, skal vi udvide med flere services. Nærbus kan være en hjælpende hånd til rutebusserne, og det ville være en stor fornøjelse, hvis Nærbus kunne være med til at få flere til at bruge rutebusserne, siger hun. 

Minister er optimistisk

Til arrangementet onsdag formiddag var også minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde Morten Dahlin (V) mødt op for at støtte konceptet. 

- Det, at kunne komme rundt, er vigtigt i forhold til bosætning, erhverv og uddannelse, så derfor skal vi have bedre offentlig transport, der hvor der er langt mellem husene, siger ministeren og fortsætter:

- Hvis det bliver en succes, må vi se, hvordan vi får konceptet bredt ud til flere bysamfund både på Sjælland men også i hele landet.  

Prisen for at køre med Nærbus er det samme som at køre med en almindelig rutebus, og passagerne betaler blandt andet med rejsekort. 

Fra den 8. april 2024 kører Nærbus som et pilotforsøg i og omkring Haslev frem til slutningen af 2025.


Nyhedsoverblik