Nu bliver det første brofag på Storstrømsbroen støbt

540 kubikmeter beton bliver brugt til at støbe en del af det første brofag på den nye Storstrømsbro.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Om to år er det planen, at de første biler skal køre over den nye Storstrømsbro, som skal forbinde Sjælland med Falster.

Byggeriet af broen har været i gang siden 2018, og tirsdag bliver første del til det første brofag så bygget.

Artiklen fortsætter under billedet.

Hele den støbeform, hvor brofaget støbes i, holdes på plads af et 200 meter langt og 10-15 meter højt stillads.
Hele den støbeform, hvor brofaget støbes i, holdes på plads af et 200 meter langt og 10-15 meter højt stillads. Foto: Vejdirektoratet

Klokken 07.00 i morges begyndte arbejdet med at bygge bundfladen af det første brofag, og i løbet af dagen har syv lastbiler fragtet beton fra Vejdirektoratets betonfabrik på Masnedø til støbningen på Falster-siden af broen.

Der støbes 90 meter, og til det bruges der op mod 540 kubikmeter beton.

- Det her er første fase i støbningen af det første brofag. I den anden fase bliver siderne støbt færdige, mens dækket støbes færdig i tredje fase, siger Brian Lorentz, der arbejder for Vejdirektoratet og er disciplinleder for overbygningen af Storstrømsbroen.

Støbningsarbejdet ventes at slutte ved midnat.

Det er de to første brofag ud fra kysten i hver ende af broen, som støbes på stedet – på fagsprog kaldet in-citu-byggeri.

De følgende 44 brofag skal bygges på den nye fabrik på Masnedø og herefter sejles ud på plads, inden de løftes op og sættes på plads i forlængelse af det forstøbte brodæk.

Artiklen fortsætter under billedet.

I løbet af dagen har syv lastbiler fragtet beton fra Vejdirektoratets betonfabrik på Masnedø til støbningen på Falsterstiden.
I løbet af dagen har syv lastbiler fragtet beton fra Vejdirektoratets betonfabrik på Masnedø til støbningen på Falsterstiden. Foto: Vejdirektoratet

Tidsplanen er forsinket

Med en længde på fire kilometer bliver Storstrømsbroen Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen. 

Den samlede pris for byggeriet inklusive nedrivningen af den eksisterende Storstrømsbro er knap fire milliarder kroner. Byggeriet af broen udføres af det italienske selskab SBJV.

Artiklen fortsætter under billedet.

Som TV2 ØST tidligere har kunnet fortælle, er der tale om et meget stort stillads, som skal bære støbeformen til de første brofag. Alt skal stå meget nøjagtigt, for at støbeformen til brodrageren bliver holdt på rette plads.
Som TV2 ØST tidligere har kunnet fortælle, er der tale om et meget stort stillads, som skal bære støbeformen til de første brofag. Alt skal stå meget nøjagtigt, for at støbeformen til brodrageren bliver holdt på rette plads. Foto: Vejdirektoratet 

Byggeriet af broen er allerede forsinket med et halvt år i forhold til den oprindelige tidsplan. Sidste efterår blev en ny tidsplan, den nuværende, lagt, men den er nu også kommet under stort pres på grund af covid-19. Eksempelvis skulle det støbearbejde, der udføres tirsdag, have været begyndt tidligere på måneden. 

- Hele covid-situationen har presset tidsplanen. Jeg kan ikke sige, om vi ændrer åbningstidspunktet, sagde projektchef på Storstrømsbroen Niels Gottlieb i sidste uge til TV2 ØST. 

I 2024 ventes broen at åbne for togtrafik. 

Stilladsets, der bærer støbeformen til brodækket, på Falster-siden er bygget op af 489 tårne, på 3000 stilladsben inden for en tolerance på 5 millimeter. 50-60 medarbejdere står for at bygge det stillads.
Stilladsets, der bærer støbeformen til brodækket, på Falster-siden er bygget op af 489 tårne, på 3000 stilladsben inden for en tolerance på 5 millimeter. 50-60 medarbejdere står for at bygge det stillads. Foto: Vejdirektoratet