Vil fjerne lokaltog fra regioner

Dansk Folkeparti vil tage driften af lokalbanerne fra regionerne. BaneDanmark skal i stedet have ansvaret for skinnerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Tølløsebanen, Sydbanen, Odsherredsbanen og landets andre lokaltog skal tages væk fra regionerne. I stedet skal ansvaret for skinnerne overtages af Banedanmark, og hvis det er muligt, skal selve togdriften også udliciteres. Sådan lyder det fra transportordfører fra Dansk Folkeparti, Kim Christiansen.
 
Hans udmelding kommer som reaktion på, at Regionstog i denne uge har måttet nedsætte farten på Høng-Tølløsebanen til 40 kilometer i timen på udvalgte strækninger, fordi skinnerne er slidt helt ned. Det skriver DAGBLADET Ringsted.
 
- Vores holdning er helt klar, og det understreger den her sag bare. Kommer der et regeringsskifte, så kommer vi til at finde en permanent løsning, hvor ansvaret for skinner overgår til Banedanmark. I anden omgang må vi overveje, om selve driften skal udliciteres, siger Kim Christiansen.
 
Dansk Folkeparti er et af de partier, der ønsker regionerne nedlagt. Men kan partiet ikke komme igennem med det ønske, vil partiet stadig kæmpe for at få flytte ansvaret for skinnerne over til Banedanmark.
 
- Hvis Banedanmark overtager ansvaret for skinnerne, sikrer vi, at der er ens kvalitet på alle skinner i hele Danmark. Hvad angår driften kan det sagtens være, at de nuværende selskaber er de bedste. Men det vil komme an på en prøve, siger transportordføreren.
 
Regionsformand afviser ikke

Jens Stenbæk, formand for regionsrådet i Region Sjælland (V), mener, det »kan være fornuftigt nok« at lade Banedanmark overtage ansvaret for skinnerne på lokalbanerne.
 
Men selv hvis Banedanmark skulle overtage skinnerne, vil økonomien under driften af banerne stadig være utrolig svær at få til at hænge sammen, pointerer han.
 
- Når man skal stå for driften af en jernbane, er det vigtigt at kende de økonomiske vilkår lang tid fremad. Det gør vi ikke efter 2016, fordi staten ikke vil garantere os de nuværende tilskud, siger han.
 
Jens Stenbæk og regionsrådets to næstformand, Peter Jacobsen (DF) og Susanne Lundvald (S) vil på mandag officielt anmode om foretræde for Folketingets transportudvalg om problemerne med økonomien på Tølløsebanen.


Nyhedsoverblik