Passagerer i DSB's regionaltog kan være udsat for massiv luftforurening, når de pendler til arbejde. Det kan nemlig være langt mere sundhedsskadeligt at sidde i kupeen i et regionaltog, der bliver trukket af et af DSB's forældede diesellokomotiver, end at stå ved en af Københavns allermest trafikerede veje i myldretiden.
Det viser 2 målinger fra Det Økologiske Råd, skriver Politiken.
Op til 10 gange højere
Synderen er de dieselpartikler, der gør, at luftforureningen kan være op til 10 gange højere blandt passagererne i togene end på H.C. Andersens Boulevard i det indre København.
Det Økologiske Råd har lavet målingerne efter adskillige henvendelser fra passagerer om kraftig diesellugt i togene. Forureningen i kupeen bag ME-lokomotivet var op til 3 gange så høj som forureningen i Københavns Lufthavn.
Helt vildt
Koncentrationen af dieselpartikler kulminerede kort efter Valby Station på strækningen mellem København og Høje Taastrup. Her blev der målt 500.000 ultrafine dieselpartikler per kubikcentimeter i den ene måling og knap 350.000 i den anden.
I et kontorlandskab vil der typisk være 4000-5000, oplyser Det Økologiske Råd.
- I den første måling kunne apparatet ikke måle mere forurening til sidst. Det var helt vildt.
- Hvis niveauet er lige så højt i resten af toget, øger det risikoen for sundhedsskader for både passagerer og personale til et uacceptabelt niveau, siger luftforureningsekspert og civilingeniør Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd til Politiken.
3000 danskere dør hvert år
Han understreger, at målingerne kun er et øjebliksbillede af luften i de enkelte kupeer.
Ifølge Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet resulterer partikelforurening generelt hvert år i, at godt 3000 danskere dør før tid.