S: Regering må tage ansvar for nedskæring

Regeringen flytter rundt med aben i stedet for at løse problemerne med nedskæringer på den kollektive trafik, mener S. Partiet kalder ministre i dobbelt samråd.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Regeringen må tage ansvaret for store nedskæringer i den kollektive trafik, blandt andet på Sjælland - i stedet for at flytte aben rundt fra den ene minister til den anden. Det siger Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke.

S kalder både transportminister Carina Christensen (K) og velfærdsminister Karen Jespersen (V) i samråd om sagen.

Hver 10. bus i hovedstadsområdet er i fare for at blive sparet væk næste år. Også passagerer i resten af Sjælland og på Lolland/Falster risikerer at miste mange busafgange, når den ny køreplan træder i kraft i januar 2009, skrev Berlingske Tidende i mandags.

Trafikselskabet Movia, der står for al offentlig bustrafik øst for Storebælt undtagen Bornholm, har sendt et nødråb til Folketingets trafikudvalg. I nødråbet varsler Movia massive besparelser på grund af et betydeligt økonomisk pres.

Årsagen er først og fremmest galopperende udgifter til diesel. Udgifterne har øget underskuddet på budgetterne i de 45 kommuner og to regioner, som står for buskørslen i Movias dækningsområde. Der mangler over 200 millioner kroner, før de nuværende køreplaner kan overholdes næste år.

- Vi har prøvet at få transportministeren til at reagere, men det vil hun ikke, fordi hun ikke kan blande sig i regionernes økonomi, siger hun. Og velfærdsministeren, som jo har ansvaret for regionerne, siger, at det handler om trafik, og at det ikke er hendes ressortområde. Så nu vil vi lave et fælles samråd med de to ministre, så de kan finde ud af, hvem der har ansvaret. De kan ikke bare skubbe aben frem og tilbage, siger Magnus Heunicke.

En analyse fra rådgivningskoncernen Cowi viser, at serviceforringelser på de buslinjer, der kører til og fra stationerne, vil få et relativt stort antal passagerer til at flygte over i bilerne. Dermed vil busbesparelserne også gå ud over DSB's passagertal.

- Regeringen har taget et kvælertag om den kollektive trafik. Det skal vi have løsnet, og de skal i hvert fald tage ansvaret for de meget drastiske besparelser, der venter her, siger Magnus Heunicke.

Berlingske Tidende skriver onsdag, at buspassagerer over hele landet siden 2003 er flygtet fra den kollektive trafik. Derfor har kommuner og amter/regioner måttet øge tilskuddet til busdriften med næsten en halv milliard kroner. Samtidig er passagertallet faldet med ni procent.

Busserne kan ikke konkurrere med stadig flere bilejere og er inde i en ond spiral med nedskæringer, passagerflugt, nye nedskæringer og endnu større flugt af passagerer. Det konkluderer en analyse, som Danske Regioner og Kommunernes Landsforening har udarbejdet.

Danskerne mener, at de kommer længere for 20 kroner brugt på benzin end 20 kroner brugt til den kollektive trafik. Og det står i skærende kontrast med, at transportsektoren skal reducere CO2-udslippet med 20 procent inden 2020, fremgår det af analysen.

/ ritzau /


Nyhedsoverblik