Forskere efterlyser nye Femern-beregninger

Førende trafikforskere mener, at der er behov for at regne trafikprognoserne på en Femern-bro efter i sømmene.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Femern-broen indeholder så store økonomiske risikomomenter, at der er behov for at regne trafikprognoserne bag broen grundigt igennem. Det mener to trafikforskere, professor Otto Anker Nielsen og lektor Jeppe Rich, fra Center for Trafik og Transport på DTU.

- Prognoser for store infrastrukturprojekter bør underkastes review - altså en gennemgang af uafhængige eksperter. På den måde bliver arbejdet kvalitetssikret, og offentligheden får større tiltro til det, siger Otto Anker Nielsen til ing.dk.

Meldingen kommer efter, at den tyske naturfredningsforening, Naturschutzbund Deutschland (NABU) har fået firmaet Vieregg-Rößler, der er en rådgivende virksomhed inden for trafik, til at udarbejde en rapport over økonomien i Femern-projektet. Konklusionen i rapporten er, at forudsigelserne om trafikmængden over Femern-broen er urealistiske, og broens økonomi dermed hviler på et vaklende fundament.

De danske og tyske transportministerier har regnet sig frem til, at 8000 køretøjer vil krydse bæltet, når broen åbner. Men rapporten fra NABU mener, at det realistiske tal er 5000. Antallet af bilister har stor betydning for broens økonomi, da planen er at finansiere byggeriet gennem brugerbetaling.
//Ritzau//


Nyhedsoverblik