Ekstra Bladet undskylder over for Nakskovmødre

Foto: TV ØST

Pressenævnet har udtalt alvorlig kritik af Ekstra Bladet i forbindelse med dækningen af den tragiske brand i Nakskov, hvor fire børn og en voksen mistede livet.

Ekstra Bladet siger nu undskyld til de efterladte efter den forfærdelige brand i et hus i Nakskov i januar, hvor fem personer mistede livet. Det er Pressenævnet, som har udtalt alvorlig kritik af avisens dækning af sagen, og ansvarshavende chefredaktør Poul Madsen erkendte i avisen forleden, at de ikke udvist det fornødne hensyn til de efterladte under dækningen.

Læs også: Fem personer omkommet i brand i Nakskov

Moren til to af de afdøde børn kritiserede også avisens arbejde. Ekstra Bladet valgte at bringe billeder af og navnene på de afdøde fire børn, inden politiet havde offentliggjort resultatet af identificeringen af ligene. Avisen hentede billederne fra forældrenes Facebookprofiler, og det har også medført alvorlig kritik fra nævnet.

Læs også: Omkomne fra dødsbrand bisat

- Jeg er helt enig i Pressenævnets kritik, vi udviste ikke det fornødne hensyn til de efterladte. Derfor vil jeg gerne give forældrene til de indebrændte børn en uforbeholden undskyldning. Som ansvarshavende chefredaktør burde jeg have stoppet offentliggørelsen af billederne. Vi udviste dårlig dømmekraft ved ikke at kontakte forældrene direkte, men kun tale med andre familiemedlemmer, før vi offentliggjorde billederne. Det vil ikke ske igen, siger Poul Madsen blandt andet.

I begyndelsen februar slog politiet fast, at den voldsomme brand var opstået på grund af to olielys i entreen. Olielysene stod på et møbel umiddelbart ved trappen til førstesalen. Ilden tog fat i noget overtøj i entreen, og flammerne blev tvunget opad via trappen, da et vindue på førstesalen stod på klem.

Læs også: Olielys årsag til dødsbranden i Nakskov

Det gjorde det umuligt for personerne i huset at opdage branden i tide og slippe ud, og Fire børn på henholdsvis fire, fem, otte og otte år mistede livet. Det samme gjorde 37-årige Thomas Sørensen, der var far til to af børnene, mens den anden far i huset nåede at komme ud.  

Læs også: Hele landet vil hjælpe brandofres efterladte

Det er muligt at nævne hele Pressenævnets afgørelse her. Ekstra Bladet er i forbindelse med afgørelsen blevet pålagt at bringe en del af kritikken og et link til, hvor den fulde tekst kan læses.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App