Digital Post har gjort det sværere for hver tredje borger

Foto: TV ØST

Hver tredje svarer, at kontakt til det offentlige ikke er blevet nemmere efter digitaliseringen.

Digitaliseringen og indførelsen af NemID og Digital Post skulle lette hverdagen for borgerne.

Alligevel svarer 33, 5 procent i en undersøgelse, lavet af Wilke for Avisen.dk, nej til, at kontakten til det offentlige er blevet nemmere efter digitaliseringen. Det skriver Avisen.dk.

Det er mangel på personlig kontakt og et selvbetjeningssystem, der er alt for bureaukratisk for almindelige mennesker, der i følge en ekspert er årsagen til, at flere oplever digitaliseringen som mere besværlig.

Selv mener Digitaliseringstyrelsen, at danskerne bare skal vænne sig til en ny måde at kommunikere med det offentlige på, men at de er parate til at klare tingene selv hjemme foran computeren.

1. november sidste år blev brevpost og papirblanketter erstattet med Digital Post og selvbetjening over nettet. Nu skal man sidde derhjemme foran tasterne og søge offentlige ydelser og spørgsmål til myndighederne sendes på mail.

Men nogle gange er der brug for at møde eller tale i telefon med personen bag ved kommuneskranken, mener ekspert i digitalisering og offentlig service.

- Når folk ringer eller møder op i kommunen, så er det jo ofte for at få den her dialog. For at møde et rigtigt menneske. Og det gælder især, når der rigtig meget på spil, siger Søren Skaarup til aVisen.dk.

Han har tidligere forsket i borgernes relation til digitale myndigheder og fortæller, at det for eksempel kan være, når folk skal søge kontanthjælp, at de har brug for personlig kontakt:

- Det kan være en ydmygende situation, hvor ens identitet er på spil. Her er det specielt vigtigt, at man kan stå over for nogen, der repræsenterer systemet, der kan sige: det er okay og det skal nok gå, forklarer Søren Skaarup.

Han mener ikke, at Digital Post matcher den måde, almindelige mennesker gør tingene på.

-Systemet tager ikke hensyn til borgerne, og hvordan deres hverdagsliv fungerer. Digitaliseringen er kommet ud af en tankegang, der hedder: Det der er smart for en bureaukrat, der smart for alle, men det holder bare ikke, siger Søren Skaarup og fortæller, at fraværet af fysiske breve gør, at nogle borgere måske overser vigtige beskeder fra det offentlige.

Digitaliseringenstyrelsen, der under Finansministeriet står for digitaliseringen af den offentlige sektor, ser dog en fordel i, at personlig kontakt ikke er nødvendig i kommunikationen med det offentlige:

- For en psykisk syg kan det personlige møde være vanskeligt. Derfor er det rart at kunne ordne tingene derhjemme foran computeren og at man ikke behøver at stå ansigt til ansigt med myndighederne, siger kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen Louise Palludan Kampmann til aVisen.dk.

I dag er det 89 procent af danskerne, der modtager digital post. I følge Louise Palludan Kampmann var målet 80 procent.

/ritzau/

 

 

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App