Buskort-koks

Foto: TV ØST

Pensionisterne i Haslev har været vant til at kunne køre billigt med bus med deres særlige pensionistkort. Men pludselig var ordningen afskaffet, uden de havde fået noget at vide.

Marianne Pedersen fra Haslev er førtidspensionist. Hun har en skulderskade, og derfor er hendes buskort uundværligt.

- Jeg bruger det næsten dagligt, og jeg gør det for at handle ind, for jeg kan ikke bære tunge ting selv, fortæller hun.

Indtil for nylig fik hun fornyet sit særlige pensionistkort på Faxe Kommune. Men pludselig en dag var ordningen blevet afskaffet. Og Marianne Pedersen har siden brugt masser af tid og kræfter på at undersøge, hvorfor hun nu skal betale mere for sine busture.

- Jeg har brugt to en halv til tre timer på at ringe rundt, og jeg har intet fået ud af det, fortæller hun.

Hun er også blevet sendt skiftevis fra kommunen til DSB, hvor der heller ikke var nogen hjælp at hente.

Og problemet har ramt mange.

- Samtlige pensionister i Haslev, der har buskort, siger Marianne Pedersen.

Men det er slet ikke så underligt, at pensionisterne føler sig rundtosset. Det er nemlig hverken DSB eller kommunen, der har ansvaret. Det ligger nemlig hos Trafikselskabet Movia. Og de erkender, at de har begået en fejl.

- Vi må erkende, at med de informationer vi har fået i dag, så har vi ikke ageret professionelt nok. Vi har ikke informeret godt nok, og det vil vi klart lave om på, fortæller Glenn Telvig, der er områdechef i Movia Syd.

I forbindelse med kommunesammenlægningerne besluttede Movia at fjerne pensionistkortet i Haslev. Det betyder et væsentlig dyrere buskort for Marianne Pedersen.

- På nuværende tidspunkt kan jeg måske klare det, men der er mange pensionister, der kun har den nøgne pension. De får svært ved at klare den, fortæller hun.

Formanden for ældrerådet i Faxe Kommune synes, at sagen er bekymrende. Derfor vil hun nu gøre noget ved problemet.

- På vores møde den 13. februar, der vil vi tage det på dagsordenen og få en repræsentant fra Teknisk Udvalg til at komme og fortælle os, hvordan det her hænger sammen. For det lyder fuldkommen urimeligt, siger Jytte Madsen.

Og én ting er sikkert. Marianne Pedersen er dybt skuffet over trafikselskabet.

- Jeg føler, det er at føre os bag lyset, ikke at give os nogen information, siger hun.

Movia vil nu tage kontakt til kommuner, kunder og kortsalgssteder for at få problemet løst.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App