Efter flere måneders arbejde på skinnerne mellem Ringsted og Korsør kan Banedanmark endelig lade togene køre efter den normale køreplan igen.
Det oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.
Under arbejdet er der kørt meget færre tog på strækningen end normalt, mens en lang række arbejder blev gennemført på strækningen.
Endnu en omgang på vej
Blandt arbejderne er 16 kilometer skinner blevet udskiftet, og en 10 kilometer lang sporkasse ved Slagelse Station er blevet udbedret – og over en lang strækning er strømledningerne over togene blevet justeret.
- Vi er nu færdige med sporarbejdet, og det kommer til at betyde færre fejl i sporet og en mere stabil drift. Der har været tale om et omfattende arbejde, hvor vi både har arbejdet i sporet, i kørestrømsanlægget og langs banen. Det er klart, at så omfattende et arbejde påvirker omgivelserne, og vi er meget glade for den tålmodighed, som både naboer og passagerer har vist, siger projektleder Christoffer Bogh fra Banedanmark.
Arbejdet udgør første etape af en større skinneudskiftning på banen mellem Ringsted og Korsør – og der er så at sige tale om den lette del. Næste etape ventes at starte i 2022 og vil vare i to år.
Selvom første etape er erklæret afsluttet, så er der stadig en række restarbejde i gang på strækningen i de sene aften- og nattetimer.
Sporarbejdet fra Nykøbing Falster til Næstved er fortsat i gang, og der kører efter planen togbusser på strækningen frem til september.
Disse opgaver er udført:
Sporarbejdet mellem Ringsted og Korsør begyndte den 23. marts, og siden da er følgende opgaver udført:
- Ballastrensning på 2,7 kilometer fri strækning tæt på Slagelse Station
- Ny sporkasse på 10,3 kilometer fri strækning tæt på Slagelse Station
- Udskiftning af 16 kilometer skinner på fri strækning imellem Fjenneslev og Forlev
- Justering af 13 kilometers køreledningsanlæg
- Drænlægning på en strækning over 1,6 kilometer
- Udbedring af cirka 60 meter blød bund
- Sporsænkning ved Grøftevej og Sorøvej