SF lancerer i et udspil en række forslag, der skal skabe vækst og udvikling i hele Danmark. Et af forslagene er at sætte skub i planerne om en fremskudt færgehavn ved Tårs på Lolland.
Derfor har SF's formand Pia Olsen Dyhr inviteret Lollands borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), Langelands borgmester og en række andre deltagere med på færgen i eftermiddag fra Tårs til Spodsbjerg på Langeland.
Vi er nødt til at tænke transportmuligheder på tværs af landet og ikke kun til København. På den måde åbner vi dobbelt så mange døre, når man er bosat i provinsen
Udspillet skal skabe bedre sammenhæng mellem landsdelene og dermed flere udviklingsmuligheder på Lolland. Blandt andet er planen med SF’s udspil, at der skal være en hurtigere forbindelse mellem Langeland og Lolland. Det vil gøre områderne mere attraktive for bosætning og erhverv, mener SF.
- Vi er nødt til at tænke transportmuligheder på tværs af landet og ikke kun til København. På den måde åbner vi dobbelt så mange døre, når man er bosat i provinsen. Ligesom det vil skabe et flow for turismen, siger folketingskandidat Anne Valentina Berthelsen (SF), der stiller op i Sjællands Storkreds.
Artiklen fortsætter under billedet.
Hurtigere overfartstid
Planerne med en fremskudt færgehavn ved Tårs skal mere end halvere overfartstiden på ruten mellem Spodsbjerg og Tårs fra 45 minutter til 22 minutter.
- Fordelene vil være, at erhvervslivet vil gå hurtigt frem og tilbage, så hvis du bor i Odense, kan du komme hurtigt frem og tilbage, og vi kan tiltrække noget erhvervsliv, siger Anne Valentina Berthelsen.
At SF vil skubbe på for, at de nødvendige undersøgelser af en fremskudt færgehavn bliver lavet, glæder Lolland Kommunes borgmester, Holger Schou Rasmussen (S).
Vi har et ønske om, at færgehavnen senest skal stå færdig ved åbningen af Femern i 2028, men gerne før
- Det kan jeg jo kun bifalde. Vi har et ønske om, at færgehavnen senest skal stå færdig ved åbningen af Femern i 2028, men gerne før. For hvis vi kan få en fremskudt færgehavn, kan vi binde Sydfyn og Lolland langt bedre sammen end i dag. Færgehavnen vil betyde, at vi kommer tæt på hinanden, og så kan vi arbejde på tværs, siger borgmesteren, der desuden mener, at man før har overset tværgående transportmuligheder til Lolland.
- Udfordringen er, at vi står med ryggen til Fyn, fordi man har lavet Storebæltsforbindelsen og andre områder, der trækker, så der er ikke rigtig nogle forbindelse. Men med den hurtige forbindelse får man et sammenhængende arbejds- og uddannelsesområde, siger Holger Schou Rasmussen.
Sund & Bælt skal stå for finansieringen
I SF’s udspil foreslår de, at Sund & Bælt, der ejer færgelejet, skal være med til at finansiere en eventuel realisering af projektet. Sund & Bælt driver Storebæltsbroen, og det er deres opgave, at transporten opretholdes mellem øst og vest.
Infrastrukturprojekter er store og komplicerede, så det tager noget tid
- Nu må vi se, om de er med på ideen, men der er bred enighed om, at det kunne være en god måde at gøre det på, siger Anne Valentina Berthelsen fra SF.
Jeres plan er, at færgelejet ved Tårs skal placeres på en kunstig ø. Hvor realistisk tænker du, at det her projekt er?
- Det kommer an på, hvor man finder jorden fra. Infrastrukturprojekter er store og komplicerede, så det tager noget tid, og i første omgang synes vi, det lyder realistisk at sætte gang i undersøgelserne, siger Anne Valentina Berthelsen.
I december viste en rapport udarbejdet af netop Sund & Bælt for Transportministeriet, at en fremskudt færgehavn vil kunne give hurtigere rejsetid og samfunbdsmæssige fordele. Sund&Bælt understreger dog også i rapporten, at den stadig indeholder mange skøn og foreløbige undersøgelser.