Politikerne vil have flere elbiler på vejene - men uklarhed holder forbrugerne tilbage

Politikerne vil have flere elbiler, men uklare svar på blandet andet afgifterne gør, at forbrugerne og branchen bliver usikre.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Politikerne vil have flere elbiler på vejene, men usikkerhed om afgifter gør forbrugerne usikre.

Og det kan de nikke genkendende til hos virksomheden Frimann Biler i Nykøbing Falster.

- Forbrugerne er begyndt at interessere sig for elbiler, for nu kan de se, at nu begynder det at blive interessant. Men de er meget usikre – om det er den rigtig løsning, de rigtige priser, siger Kim Frimann, der er direktør i Frimann Biler.  

Han mener, at der mangler klare svare på de langsigtede planer for blandet andet afgifter.

quote Forbrugerne fravælger elbiler, fordi de ikke kan se, hvad der sker om et par år.

Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM

- Problematikken er, at der i mange år har været en stop and go-politik på afgifter. Det vil sige, at vi har ikke afklaring på, hvordan afgifterne skal være på elbiler i fremtiden. Og det skaber usikkerheden simpelthen. Både i branchen og for forbrugerne, siger Kim Frimann.

FDM: Et kæmpe usikkert marked

Også hos bilejernes interesseorganisation FDM genkender de problematikken.

- Forbrugerne fravælger elbiler, fordi de ikke kan se, hvad der sker om et par år. Det er et kæmpe usikkert marked derude. Forbrugerne vil gerne elbiler, men der skal også meget til fra politisk side, som skaber de her sikre rammer om afgifterne, siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM, til TV2.

Læs også
Slut med diesel og CO2-udslip - fremtidens traktor kører på el
Læs også
Slut med diesel og CO2-udslip - fremtidens traktor kører på el

Tidligere har Dansk Energi anslået, at der skal opføres 250 ladestandere i Danmark hver dag frem mod 2030, hvis en ambition om én million elbiler skal kunne indfries, skriver TV2.

Ifølge regeringens klimaplan skal der være én million grønne biler i 2030, og Socialdemokratiet vil have 500.000. Derudover har partierne forskellige mål for udfasningen af fossilbiler i Danmark. En beregning, TV2 har foretaget på baggrund af tal fra ACEA, viser, at trods ambitioner fra politikernes side, så placerer Danmark sig på en 14. plads i Europa – side om side med lande som Letland, Rumænien og Slovakiet.

I 2018 blev der herhjemme solgt 1545 elbiler ifølge tal fra Danske Bilimportører. Til sammenligning var tallet 30 gange højere i Norge, hvor elbiler er fuldstændig afgiftsfritaget.
I 2018 blev der herhjemme solgt 1545 elbiler ifølge tal fra Danske Bilimportører. Til sammenligning var tallet 30 gange højere i Norge, hvor elbiler er fuldstændig afgiftsfritaget. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Direktør: Bilens pris skal ikke bestemme afgiften

Partierne har forskellige målsætninger for, hvor mange elbiler de gerne vil have på vejene. Har det nogen som helst betydning?

- Om det er 500.000 eller en million er nok ikke det, der er det mest afgørende for os. Det, der er afgørende for os, er at få en afklaring på, hvordan man kommer hen til de her 500.000 eller en million elbiler i 2030. Rejsen derhen til. Det er 50 milliarder, der kommer i statskassen, på benzinafgifter og bilafgifter, så vi skal have lavet en klog omlægning af de her afgifter, lyder det fra Kim Frimann.

Derfor er opfordringen fra direktøren, at politikerne skal finde en klog måde at omlægge afgifterne på.

koe_paa_vestmotorvejen_0.jpg
Læs også
FDM: Enhedslistens diesel-forslag vil straffe folk fra provinsen
koe_paa_vestmotorvejen_0.jpg
Læs også
FDM: Enhedslistens diesel-forslag vil straffe folk fra provinsen

quote Hele elnettet er slet ikke gearet til det her. Så der er en stor opgave i at lægge den her infrastruktur om til ladning af biler

Kim Frimann, direktør, Frimann Biler

- Vi ved, der kommer elbiler. Og forbrugerne har den her usikkerhed, så de ved ikke, hvilken beslutning de skal tage. Så det er ret vigtigt, at vi går fra at have værdibaserede afgifter, det vil sige, at man lægger afgift på bilens pris, til at man lægger afgift på selve teknikken i bilen. Det vil sige, hvor miljørigtig er den, lyder det fra Kim Frimann.

Elbil er ikke aktuelt

Maria og Lasse Hansen fra Møn skal have ny bil, men de kigger ikke efter en ren elbil.

- Jeg tror ikke på, at vi er helt klar til det i Danmark, og at det bliver aktuelt for os i hvert fald og de behov, vi har, siger Maria Hansen.

- Umiddelbart er det det med rækkevidden. Hvis jeg skal afsted, synes jeg ikke rigtig, at jeg kan holde en time og lade bilen. Og så har jeg også behov for at køre med en trailer, og det kan en elbil ikke rigtig, lyder det fra Lasse Hansen.

Maria og Lasse Hansen fra Møn.
Maria og Lasse Hansen fra Møn. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Derfor er de begyndt at kigge mod hybridbiler.

- Det er den mulighed, vi har, fordi vi selvfølgelig tænker på miljøet – det er nok fremtiden. Hybrid-delen tror jeg helt klart er fremtiden, vi skal ud i. Det er den mulighed vi har, hvor jeg stadig kan køre med hest, siger Maria Hansen.

Havvindmøller
Læs også
Klimaforsker: S-forslag er ikke nok til at nå 60 procent
Havvindmøller
Læs også
Klimaforsker: S-forslag er ikke nok til at nå 60 procent

Hos Frimann Biler i Nykøbing Falster kan de heller ikke på nuværende tidspunkt forestille sig et land, hvor alle kører i elbiler. Det er simpelthen ikke muligt, lyder det.

- Der er ikke ladestandere nok, og der er heller ikke strøm nok ude ved vejene. Hele elnettet er slet ikke gearet til det her. Så der er en stor opgave i at lægge den her infrastruktur om til ladning af biler, siger Kim Frimann.


Nyhedsoverblik