En ny lov har gjort det muligt for FlixBus at køre på strækningen mellem Nakskov og København.
Fredag kørte den første grønne FlixBus af sted på strækningen, og den nye busrute kan være en gevinst på flere områder, fortæller Mogens Fosgerau, der professor ved Økonomisk Institut på Københavns Universitet.
- Vi får flere passagerer i den kollektive trafik på strækningen, og det er der en klimagevinst i, siger Mogens Fosgerau.
- Ikke noget epokegørende, men det er en gevinst, siger han.
Forbedrer den kollektive trafik
Mogens Fosgerau fortæller, at busruten generelt forbedrer den kollektive trafik på Lolland, Falster og Sydsjælland, og at det kan få flere til at lade bilen stå, når de skal til København. Og det er en fordel for alle udbydere af bus og tog på strækningen.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Det vil koste kunder for DSB, men jeg tror ikke, at alle de kunder, som kommer til FlixBus, kommer fra DSB, siger professoren.
- Det vil være sådan, at folk tager Flixbus den ene vej og toget den anden vej, siger Mogens Fosgerau,
- Og det giver også flere kunder tilbage til DSB, siger han.
DSB: Jo flere, jo bedre
Hos DSB er de da heller ikke bange for, at den nye busrute vil mindske kundegrundlaget betydeligt. I begyndelsen af juli fortalte DSB’s underdirektør, Aske Wieth-Knudsen, at en styrkelse af den kollektive trafik i området, er en fordel for statsbanerne.
Artiklen fortsætter under grafikken.
- Selvfølgelig kan de være en konkurrence, men de kan også være med til sammen med os at holde folk væk fra bilerne, og få folk til at bruge den kollektive trafik. Så jo flere, der bruger den kollektive trafik, jo mere glade er vi sådan set, sagde Aske Wieth-Knudsen.
Indtil videre har FlixBus fået rutetilladelse i seks måneder, og er kunderne tilfredse, håber selskabet på at få tilladelsen forlænget.