Middelvind på Storebælt var brøkdel fra faregrænse før togulykke

Vindforholdene på ulykkestidspunktet krævede ikke, at man lagde restriktioner for togdriften over lavbroen, forklarer Kim Agersø Nielsen fra Sund&Bælt. Foto: Jacob Bagge - TV ØST

Vinden var en brøkdel fra at ramme den faregrænse, der ville betyde hastighedsrestriktioner for tog på Storebæltsbroen.

Selvom vinden ruskede i vindmålerne på Storebælt, så var den gennemsnitlige vind målt over ti minutter en brøkdel under det niveau, som ville betyde hastighedsrestriktioner for togtrafikken på broen.

Så da et lyntog kørte over lavbroen tidligt onsdag morgen, var det helt efter bogen, forklarer man hos Sund&Bælt.

- Da ulykken skete, lå vi under de 21 sekundmeter, så der var ingen restriktioner på togtrafikken på det tidspunkt, siger Kim Agersø Nielsen, som er teknisk chef hos Sund&Bælt.

Toget blev senere ramt af genstande fra et godstog, som passerede lyntoget i modsatte spor. Her mistede seks personer livet, mens 16 blev kvæstet. Det oplyste Fyns Politi tidligere i dag. 

Blæst på 21 s/m regulerer togtrafikken

En gennemsnitlig vind på 21 sekundmeter ville udløse en begrænsning af togenes hastighed til 80 kilometer i timen, forklarer Kim Agersø Nielsen. 

- Hernede har vi en speciel regel om, at hvis det blæser mere end  21 sekundmeter så er der en fartrestriktion på godstrafikken på 80 kilometer i timen, siger han og tilføjer;

- Hvis det blæser mere end en 25 sekundmeter, så er alt togtrafik indstillet på forbindelsen men også i resten af landet. 

Vindhastigheden nåede kun op på 20,9 sekundmeter før ulykken, og derfor blev restriktionerne ikke indført, skriver Politiken.

DB Cargo oplyser til TV ØST, at de fik grønt lys til at køre ud på broen, og i øvrigt foretog en kontrol af godstogene før de kørte ud på broen. De erkender dog, at det er deres ansvar, at tingene er fæstnet efter foreskrifterne.

Sådan må togene køre

Sund&Bælt har offentliggjort en længere forklaring om forskellene på restriktionerne for jernbanetrafik og biltrafik på Storebæltsbroen.

Her oplyser de, at der er stor forskel på risikoen for trafikken på henholdsvis højbroen og lavbroen. Det, og togenes højere vægt, gør, at restriktionerne er anderledes for tog end for biler.

Sund&Bælt skriver følgende om vindrestriktioner for tog:

  • Ved vind af hastighed under 21 m/s er der ingen restriktioner for togtrafikken.
  • Ved vind mellem 21 – 25 m/s nedsættes hastighed for godstog til 80 km/t, mens passagertog ikke har restriktioner.
  • Ved vind af stormstyrke på over 25 m/s indstilles togtrafikken for både godstog og passagertog.

Vinden måles som en 10 minutters middelvind.

For vejtrafik:

  • Vind af stiv kuling ved 15 m/s frarådes vindfølsomme køretøjer som campingvogne, lette lastbiler og biler med trailer at passere Storebæltsbroen. Hastigheden sættes ned til 80 km/t for øvrige køretøjer.
  • Vind af stormende kuling ved 20 m/s. frarådes vindfølsomme køretøjer at passere Storebæltsbroen, og hastigheden sættes ned til 50 km/t for øvrige køretøjer.
  • Ved vind af stormstyrke på 25 m/s lukkes broen for al biltrafik

Vinden måles som en 10 minutters middelvind.

Sund&Bælt understreger, at sikkerhedsinstrukserne er godkendt af Banedanmark – og at det er det enkelte togfirmas ansvar, at godset er spændt ordentligt fast under transporten over Storebælt.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App