Kom ombord på damplokomotiv ligesom i gamle dage

I weekenden kunne man opleve en togtur som i de gode gamle dage. Her kørte et damplokomotiv fra 1899 rundt med gæster på Vestsjælland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I røg og damp tog flere familier hul på efterårsferien i weekenden.

Her kørte et gammelt damplokomotiv nemlig rundt med en del passagerer i det vestsjællandske landskab mellem Gørlev og Høng.

quote Det har været overvældende. Han (søn, red.) synes jo, det er spændende. Så det har været en fest

Lone Damgaard, togpassager, Kalundborg

En af dem, der havde taget sin familie med på tur, var Lone Damgaard fra Kalundborg. Hendes lille søn havde et brændende ønske om at køre med tog, så nu lykkedes det at opfylde det ønske.

- Den lille havde snakket om, at han godt ville ud at køre med tog. Nu synes jeg, at han var så stor, så han kunne få lov til at få oplevelsen. Så bød muligheden sig med toget her i efterårsferien. Så vi kørte herned og tog motortoget til Høng og så tager vi damptoget tilbage til Gørlev, siger hun.

Og hun var meget tilfreds med turen.

- Det har været overvældende. Han (sønnen, red.) synes jo, det er spændende. Så det har været en fest, siger hun.

Artiklen fortsætter under billedet.

Lone Damgaard fra Kalundborg havde taget familien med på en køretur med damplokomotiv fra Høng til Gørlev.
Lone Damgaard fra Kalundborg havde taget familien med på en køretur med damplokomotiv fra Høng til Gørlev. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Det er en gammel dame

Toget er et ældre damplokomotiv fra 1899, som har kørt for DSB. Vognene stammer fra 1920’erne, mens hele toget er et typisk sidebanetog fra 1950.

quote Det er jo en gammel dame, der skal behandles lidt specielt

Jan Erik Johanson, frivillig fyrbøder, Vestsjællands Veterantog

Toget bliver drevet af frivillige i foreningen Vestsjællands Veterantog. Og da det kører på vand og kul, skal der hele tiden fyldes på med kul i fyrrummet efter behov. Det fortæller Jan Erik Johanson, som arbejder som togets fyrbøder.

- Det er jo en gammel dame, der skal behandles lidt specielt. Så man skal hele tiden være efter den både med kul og med vand og alt efter, hvor stærkt vi skal til at køre, skal der fyres meget forskelligt, siger han.

Modeltogbane
Læs også
Vild med modeltog - Mikkel har 800 meter skinner
Modeltogbane
Læs også
Vild med modeltog - Mikkel har 800 meter skinner

Er det hårdt arbejde?

- Ikke når man først har prøvet det nogle gange. Men til at starte med er det et meget hårdt arbejde, siger Jan Erik Johanson.

Artiklen fortsætter under billedet.

Jan Erik Johanson er fyrbøder på det gamle damplokomotiv.
Jan Erik Johanson er fyrbøder på det gamle damplokomotiv. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Vil give passagerer en særlig oplevelse

I veterantoget har togpassagererne både mulighed for at sidde i de såkaldte ”rystevogne”, hvor man sidder på en hård træbænk eller de mere komfortable lædersæder.

Toget kører med en hastighed på 60 til 70 kilometer i timen, mens passagerne kan nyde udsigten over landskabet.

Artiklen fortsætter under billedet.

 
  Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Og netop det at køre med toget ligesom i de gode gamle dage, giver gæsterne en helt særlig oplevelse, mener Ole Plum. Han er en del af ledelsen i Vestsjællands Veterantog.

- Det er vores historie og vores kulturarv. Det er den, vi skal satse fremtiden på. Og derfor sætter vi en ære i at vise familier og børn, hvordan det var engang, siger han.

quote Det, at gøre en rejse, er jo et gammelt ordsprog fra H.C. Andersens tid, og det oplever de (passagererne, red.)

Ole Plum, del af ledelsen, Vestsjællands Veterantog

For ham handler det om at vise gæsterne en svunden tid, hvor der ikke fandtes mobiltelefoner eller tablets. Her gik tiden i et helt andet tempo.

- De tager meget godt imod det. Det at gøre en rejse er jo et gammelt ordsprog fra H.C. Andersens tid, og det oplever de (passagererne, red.). Det, vi også sætter pris på, er, at når de stiger op i vores tog, så forsvinder mobiltelefonen lige, fordi nu skal man opleve noget. Nu skal man kigge ud ad vinduerne, og man skal sidde og hygge sig sammen, siger Ole Plum.

Damplokomotivet kører igen torsdag den 17. og søndag den 20. oktober. Man kan se afgangstiderne på Vestsjællands Veterantogs hjemmeside.


Nyhedsoverblik