Flere milliarder seere fra 190 lande vil se tv-billederne fra Danmark, når Tour de France-rytterne i juli 2021 kører gennem Danmark. Netop nu lægger en del vestsjællandske kommuner billetter ind på, at Touren kører igennem netop deres landskaber og byer. For ud over folkefesten med masser af tilskuere, så har den globale medieeksponering en kolossal brandingværdi.
Det er verdens største cykelløb og verdens tredjestørste sportsbegivenhed, så det er helt fantastisk, hvis vi kan få lov at lægge jord til det.
Kalundborg er en af de kommuner, hvor byrådet netop har besluttet at bruge penge på at byde ind på en etape.
- Det er lidt af et scoop at få Tour de France til at køre igennem Kalundborg Kommune, så vi krydser fingrene for, at det lykkes. Det er verdens største cykelløb og verdens tredjestørste sportsbegivenhed, så det er helt fantastisk, hvis vi kan få lov at lægge jord til det, siger borgmester i Kalundborg Martin Damm (V).
Artiklen fortsætter under billedet.
Tourens 1. etape er en enkeltstart i København, 2. etape på 190 kilometer går fra Roskilde til Nyborg, mens 3. etape skal køres i Jylland. Ruten mellem Roskilde og Nyborg er ikke fastlagt, men flere vestsjællandske kommuner, blandt andet Kalundborg, Holbæk og Slagelse, er interesserede i at få cykelløbet gennem kommunen.
- Der kommer rigtig mange turister til, og det vil gavne vores handel, og på lang sigt får vi markedsført Kalundborg Kommune på en måde, som slet ikke kan lade sig gøre på nogen anden måde, siger Martin Damm.
Krav om lokal markedsføring
At blive udnævnt til etapekommune er forbundet med en del udgifter. Blandt andet til afspærringer på ruten, omlægning af busruter, parkeringsforhold og oprydning, og derudover kræver Tour-ledelsen, at der skal bruges 600.000 kroner på lokal markedsføring.
Udsigten til de udgifter fik kommunalbestyrelsesmedlem Niels Erik Danielsen (Ø) til at stemme imod forslaget om at byde ind på etapen.
- Jeg synes, at vi kan bruge pengene bedre, og vi ved jo ikke, om der kommer flere turister, fordi vi kommer i fjernsynet. Jeg mener, at det er penge, der går fra vores velfærd. Hvis udgifterne løber op i en million kroner, så er det jo to pædagoger i et år, siger han.
Borgmester Martin Damm er uenig i kritikken:
- Der er nogle udgifter forbundet med at afholde eventen, men det er ingenting i forhold til den gevinst, det giver, så det gør vi gerne. Vi bruger 600.000 kroner på markedsføring hvert år. At vi så bruger det på Tour de France et år som en engangsudgift, der har ikke noget med kommunal velfærd at gøre, for de medarbejdere der skal udføre den velfærd, skal have løn hvert år, mener Martin Damm.
- Vi siger ja tak
Blandt borgerne i kommunen er der både nogle, der glæder sig og nogle, der er kritiske overfor beslutningen.
Nogle af dem, der håber, at Tour de France kommer til kommunen, er seniorerne i Kalundborg Cykle Club.
- Det er en god ide, jeg glæder mig, det er stort. Vi skal stå og heppe, det er alletiders, siger Ole Stenbæk, der er et af medlemmerne i seniorklubben.
Også de handlende i Kalundborg ser frem til, at Tour de France-løbet måske kommer til byen. De håber, at eventet vil tiltrække mange turister.
- Det vil vi da kun være glade for. Det ville være superfedt med noget liv og gang i gaden. Så ja tak, siger Annette Pihlman Jensen. Hun ejer tøjbutikken Butik A på gågaden i Kalundborg.
Artiklen fortsætter under billedet.
Der er dog også borgere, der ikke mener, at kommunen skal bruge penge på at afholde eventet.
- Det er lidt specielt, at man vælger at bruge penge på Tour de France, når der er mange andre steder i kommunen, hvor pengene kan bruges. Hvorfor skal kommunen lægge billet ind på sådan noget? Jeg tror ikke, at det vil gøre en kæmpe forskel for kommunen, at Tour de France kommer. Hvorfor ikke fremhæve dét, vi har i forvejen, vores kirke og den smukke natur på Røsnæs, mener Thor Lemming Petersen, der bor i Kalundborg.