Forsker: Sådan kan kommunerne lokke københavnerne ud af hovedstaden

Flere sjællandske kommuner er gået sammen om at arrangere arrangementer, som skal lokke københavnerne ud af byen. Foto: Jan Vinholdt

Kommuner får ikke flere til at flytte ud af hovedstaden, hvis de bruger penge på reklamer og branding, lyder det fra en fremtidsforsker.

Ambitionen er på sigt at få flere til at bosætte sig uden for hovedstaden.

Derfor har flere sjællandske kommuner gået sammen om at arrangere arrangementer, som skal lokke københavnerne ud af byen.

Fire sjællandske kommuner er blandt andet gået sammen om et event i København for småbørnsfamilier, som er interesserede i at rykke ud af storbyen.

Men om det virker, det kommer an på, hvordan kommunerne griber det an, lyder det fra Jesper Bo Jensen, der er fremtidsforsker.

- Hvis de bruger en masse penge på reklame, branding og så videre, så hjælper det ikke, siger han.

Det er godt at have en bankmand med ud, for folk har hørt historier om, at man ikke kan låne penge til et hus uden for hovedstaden

Jesper Bo Jensen, fremtidsforsker

- Det, der virker, er det, man udbyder og at man går i dialog med folk. At man kan tilbyde dem noget i deres hverdag - gode skoler, gode daginstitutioner, infrastruktur, kollektiv transport og indkøb. Folk flytter efter hverdagen.

- Mange vil gerne sælge sin kommune, men der er ingen, som gider købe en kommune.

Få en bankmand med ud

Om et arrangement for småbørnsfamilier i København har nogen effekt, er ikke til at sige, før man har gjort det, lyder det fra fremtidsforskeren.

- Bare de ikke bruger en masse energi på at fortælle om deres kommune, siger Jesper Bo Jensen, og fortsætter:

- Det er godt at have en bankmand med ud, for folk har hørt historier om, at man ikke kan låne penge til et hus uden for hovedstaden.

Og det er netop, hvad de fire kommuner Sorø, Slagelse, Odsherred og Kalundborg har gjort til arrangementet i København for småbørnsfamilier. Eventet er i samarbejde med Arbejdernes Landsbank, som informerer familierne om de økonomiske aspekter ved at flytte ud af hovedstaden.

 - Kommunerne så, at vi i banken havde de her events, hvor vi forsøgte at komme ud i vores omegnskommuner, og der fandt vi ud af, at vi blev for specifikke. Vores allerførste event var med vores filial i Ringsted og Næstved. Tilhørerne, der kom, ville gerne høre noget bredere, siger Susanne Dalsgaard, kommunikations- og marketingdirektør i Arbejdernes Landsbank.

Risikerer at sortere for mange fra

Noget af det, der er rigtig godt, er at bruge folk, der er flyttet dertil, som ambassadører

Jesper Bo Jensen, fremtidsforsker

Jesper Bo Jensen påpeger dog, at man skal være varsom med ikke at blive for specifik i sit oplæg til familierne.

- Der er en del unge mennesker, der gerne vil flytte ud sammen og hjælpe hinanden med hverdagen. De her mere idéorienteret steder med egen økologi og grøntsager har også fremgang. Det er niche og ikke ret stort. Man skal passe på med at lave idébaserede bosætningskampagner, for så sorterer man alle andre fra, der ikke lige er interesseret i det, siger Jesper Bo Jensen.

Hvad er de bedste virkemidler, kommunerne kan tage i brug for at lokke tilflyttere til? 

- Noget af det, der er rigtig godt, er at bruge folk, der er flyttet dertil, som ambassadører. Det, og 1-3 relevante medarbejdere fra kommunen, der er bosætningskonsulenter, det virker også godt. Den tredje ting er at invitere folk ud på bustur. Lørdag i Odsherred for eksempel, tilbyd transport derud, lad dem tage børnene med. Så kan de komme på besøg og kigge sig omkring, lyder det fra fremtidsforskeren.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App