FDM: Enhedslistens diesel-forslag vil straffe folk fra provinsen

Familier på landet med lave indkomster vil blive klemt af Enhedslistens forbud mod benzinbiler, mener FDM.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Enhedslistens forslag om at hæve prisen på benzin- og dieselbiler og indføre et forbud mod salg af nye biler frem mod 2025 er socialt skævt, politisk umuligt og uden hold i virkeligheden.

Sådan lyder det fra Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i bilejernes interesseorganisation, FDM.

quote Enhedslisten kommer til at straffe alle dem, der bor i provinsen

Torben Lund Kudsk, afdelingschef i bilejernes interesseorganisation, FDM

- Enhedslisten kommer til at straffe alle dem, der bor i provinsen og har et stort kørselsbehov for at kunne komme på arbejde, men ikke har råd til at købe en elbil.

- De vil blive hårdt ramt økonomisk, siger Torben Lund Kudsk.

I et stort klimaudspil vil Enhedslisten for at fremme den grønne omstilling gøre det dyrere at købe benzin- og dieselbiler samt forbyde salget af nye biler i henholdsvis 2025 og 2022.

Mulighed for 100.000 kroner i støtte

Konkret vil Enhedslisten annullere flere af de seneste nedsættelser af registreringsafgiften. Samtidig bliver afgifter på diesel og benzin hævet.

ENHEDSLISTENS KLIMAPLAN FREM MOD 2030

Enhedslisten kalder sin klimaplan en fuldt gennemregnet model for, hvordan Danmark kan reducere udledningerne med 70 procent i 2030.

 

Det betyder blandt andet CO2-afgifter til landbruget, dyrere benzin og dyrere fossildrevne biler samt et farvel til salg af nye benzin- og dielselbiler senest i 2025. Læs mere her:

 

  • Enhedslistens klimaplan har 78 tiltag inden for de sektorer, der er omfattet af Paris-aftalen: transport, energi, produktion og landbrug.
     
  • Der indføres en forpligtende klimalov, der binder den siddende regering til, at Danmark holder sig på kursen mod 70 procent reduktion i 2030 og mod at blive et nulemissionssamfund senest i 2040.
     
  • Den sidste fossilbil skal sælges i Danmark i 2025, men inden da skal priserne hæves på benzin- og dieselbiler.
     
  • Afgiften på diesel hæves fra 2020 med 69 øre per liter svarende til 22 procent. Afgiften på benzin hæves ligeledes med 69 øre per liter svarende til 15 procent.
     
  • Der indføres omvendt en kontant støtte til køb af 250.000 elbiler fra 2020 til 2025. Støtten varierer fra 50.000 til 100.000 kroner.
     
  • Op mod 40 milliarder skal investeres i den kollektive trafik over de næste ti år. Billetterne skal være billigere, så priserne for offentlig transport sænkes med 30 procent fra 2020.
     
  • Der indføres en CO2-afgift for landbruget, hvor indtægten føres tilbage til landmanden for at fremme omlægning til bæredygtighed.
     
  • Virksomheder skal fremover betale for alle CO2-kvoter. Indtægten føres tilbage til virksomhederne som støtte til grøn omstilling.

 

 

Kilde: Enhedslistens udspil "En socialt retfærdig vej til det grønne samfund."

Til gengæld vil man kunne få 50.000-100.000 kroner i støtte, hvis man køber en elbil mellem 2020 og 2025.

Torben Lund Kudsk mener, at det i praksis vil være umuligt for Danmark alene at forbyde salg af benzin- og dieselbiler, da det er et EU-spørgsmål.

Samtidig mener han, at partiet i sit forslag slet ikke har taget højde for det kørselsbehov, mange almindelige danske familier har.

Han anerkender dog, at Enhedslisten har en vision for at få Danmarks bilpark omlagt til en grønnere.

- Vi skal i gang så hurtigt som muligt, for det bliver dyrere, jo længere vi venter.

- Problemet med udspillet er, at de, der bor på landet og skal køre langt, ikke har penge til at købe en elbil til 400.000-500.000 kroner, så de kan ikke være med, siger Torben Lund Kudsk.


Nyhedsoverblik