Aftale om Femern-forbindelsen er godt nyt for erhvervslivet

Femernbælt projektet ventes at stå færdigt i 2028-2030. Erhvervslivet er bare glade for, at økonomien holder, og planen fortsætter.

Femern-forbindelsen blev torsdag sendt tilbage på sporet efter en turbulent tid. Det er positivt nyt for regionens erhvervsliv, siger organisationerne

Martin Skibsted, Bestyrelsesformand for FB Suppliers, som er et netværk for entreprenører og underleverandører til blandt andet Femernbælt projektet, er positivt stemt op til weekenden.

En aftale, som fastlægger en solid økonomisk plan, er nemlig torsdag blevet aftalt i forligskredsen på Christiansborg. Og dermed er det vaklende projekt nu blevet reddet – såfremt Tyskland også stemmer for planen.

Vi forventer også, at det bliver vedtaget i Tyskland, siger Martin Skibsted

Tyskland bliver ikke et problem

Netop Tyskland er selvsagt en nøglespiller i projektet, da det ikke kan komme op og stå uden deres miljøgodkendelse og vilje til investering. Det bekymrer dog ikke Martin Skibsted.

- Vi forventer også, at det bliver vedtaget i Tyskland, siger han.

Det er til trods for, at det netop er de tyske natur- og miljøorganisationer, som har været en stor hindring for projektet indtil nu.

- Vi ved godt, at det ikke lige bliver morgen, men der er ingen tvivl om, at det kommer igennem i Tyskland også, mener Martin Skibsted.

Besynderligt med et nej

Direktør for Business Lolland-Falster, Mikkel Wesselhoff, mener heller ikke, at tyskerne bliver et problem.

- Vi må respektere en tysk beslutningsproces, men vi har en klar forventning om, at projektet bliver godkendt i Tyskland - selvom det tager noget tid, siger han.

Direktøren for Væksthus Sjælland, Mads Kragh, erkender, at Tyskland har andre interesser end danskerne, men ser heller ikke for sig, at de stopper projektet.

- Danskerne har klart været mere interesseret end tyskerne. Så det har også været den underliggende usikkerhedsfaktor, hvis tyskerne nu skulle sige nej til det her projekt. Men det vil være besynderligt, hvis tyskerne sagde nej til at gennemføre det så langt henne i processen, siger han.

Det er meget, meget positivt for os, siger Mikkel Wesselhoff

Generel optimisme

Der er mange erhvervsdrivende på henholdsvis Lolland, Falster og Sjælland, der har set frem til projektets start. Det gælder både for entreprenører, men ikke mindst for lokale virksomheder, der vil opleve en større gennemfart af potentielle kunder og en forbedret infrastruktur.

Disse virksomheder må nu vente helt frem til år 2028-2030, før deres drømme om flere kunder bliver en realitet. Men det gør ingen ting, lyder det fra Business Lolland-Falster og Væksthus Sjælland.

- Det der er opløftende, at vi har fået bekræftet, at projektet er økonomisk robust. Det er meget meget positivt for os, siger Mikkel Wesselhoff.

Virksomheder skyder op

Han mener ikke, at den tidsplan, der er for projektet, kommer til at vælte læsset for Sydhavsøerne.

- Det er klart, at jo før projektet kommer i gang jo bedre, for vi er sådan set klar til det. Men den tidsplan, der er fremlagt, er ikke den, det står og falder med for os, siger han.

Han tilskriver optimismen, at Lolland og Falster for tiden har gang i en positiv udvikling, hvor man ser mange vækstvirksomheder skyde op.

Væksthus Sjælland er heller ikke nede i kuldkælderen over fremtidsudsigterne. Deres medlemmer har ikke investeret stort i projektet og har været forberedte på, at det kunne have lange udsigter.

- Jeg synes, det er godt nyt for os. Den tvivl, der har været, det er godt at få den afklaret, siger Mads Kragh.

 - Det er de færreste, der investerer konkret i et projekt, som har haft et forløb som dette, siger han.

Derfor er der heller ikke de store økonomiske tab, mener han.

Andre projekter får fokus nu

Indtil Femernbælt projektet er helt fastlagt og endeligt godkendt, vil de erhvervsdrivendes organisationer ikke sidde stille. Der flere projekter, der kan være gavnlige for virksomhederne.

- Vi har stor fokus på nogle af de andre infrastrukturprojekter. Man kan sige, at Storstrømsbroen er et væsentligt projekt for Lolland og Falster. Det er vigtigt, at man har en god stabil forbindelse fra Lolland og Falster til Sjælland, siger Mikkel Wesselhoff.

Det er vigtigt for øerne, at det er attraktivt at pendle, mener han. Derfor får jernbanen mellem Ringsted og Holeby også en del opmærksomhed fra Business Lolland-Falster.

Nok at tage fat på

Væksthus Sjælland har også valgt at fokusere på andre opgaver end Femernforbindelsen.

- Der er sygehuse, Køge Havn, og vi kigger selvfølgelig også på Storstrømsbroen, nu hvor den er separeret fra Femern-projektet og en række andre projekter. Derfor er det heller ikke en bekymring, at Femern-forbindelsen er udskudt – der er nok at tage fat på, siger Mads Kragh.

Han tilføjer, at der faktisk har været lidt pres på anlægsprojekter i Region Sjælland.

- Vi har haft bekymringer om overophedning på anlægsprojekterne. Vi så selvfølgelig gerne, at forbindelsen kom op så hurtigt som muligt, men det er godt, at alle disse projekter ikke klumper sig sammen, slutter han.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App