Region nedlægger busruter: Nu må kommunen selv betale

Regionen har valgt at nedlægge flere busruter. Derfor er kommunen nødsaget til selv at betale for ruterne, som er essentielle for borgerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Sorø Kommune har selv haft pengepungen fremme for at få busser tilbage i trafikken. For regionen ville ikke længere betale for enkelte ruter, og det resulterer i længere transporttid for borgerne. 

Det var blandt andet tilfældet for den 9. klassestuderende, Anna Damm, som kom ud på noget af en rute. 

quote Det er meget irriterende

Anna Damm fra Dianalund

- Jeg træner tre gange om ugen, hvor jeg først skal cykle fire kilometer til stationen og bageefter til toget og så en ny bus igen, hvor jeg før kunne tage bussen direkte ude foran min dør, siger Anna Damm fra Dianalund til TV ØST.

Der er tale om ruterne 420, 570 og 490. Rute 420 bliver sikret af kommunen, 570 kører uændret, efter den er sikret af kommunen og 490 er helt lukket.

- Det er meget irriterende, når man i forvejen dyrker så meget sport og næste år skal starte på gymnasium i Slagelse, og så er det også skoletiden, det går ud over. 

- Det er virkelig dejligt

Det vækker derfor meget glæde, at rute 420 bliver reddet igen. Kommunen har sikret, at bussen kører tre gange om morgen og tre gange om eftermiddagen. 

- Det er virkelig dejligt, at de kigger på, hvordan vi har det i Dianalund og ikke bare sidder derinde og tænker, at vi godt kan undvære den, siger Anna Damm. 

Christian Høst, der er initiativtager til en underskriftindsamling til regionen, mener, at det er for dårligt, at regionen ikke vil betale for ruterne.  

quote Ordet skandaløst er meget passende

Christian Høst, initiativtager til en underskriftindsamling til regionen

- Ordet skandaløst er meget passende. Det er regionen, der har en opgave med at skulle levere transporten, og det er dem, der har valgt ikke at køre transporten, og dermed bare smider en udgift over på kommunen og kommunens borgere, siger Christian Høst til TV ØST.

Men at kommunen har reddet rute 570 og 420 er en god ting, forklarer Christian Høst. 

- Det vil betyde, at vores unge mennesker, og de mennesker, der skal til og fra undervisning og arbejde om morgenen og hjem om eftermiddagen kan komme frem og tilbage igen med bussen, som man har kunnet gennem mange år i Dianalund. 

En fælles opgave

Men spørger man regionen, er det en fælles opgave mellem regionen og kommunen at finansiere den kollektive trafik. Og han har skam også forståelse for vreden fra kommunen. 

quote Det er vel meget naturligt, når man skal ud og betale ekstra penge, at det var rarere, hvis der var nogle andre, der betalte

Peter Jacobsen, formand for Udvalget for klima, miljø, trafik og infrastruktur i Region Sjælland

- Det er vel meget naturligt, når man skal ud og betale ekstra penge, at det var rarere, hvis der var nogle andre, der betalte. Jeg synes, det er vigtigt, at vi søger nogle fælles løsninger, siger Peter Jacobsen, formand for Udvalget for klima, miljø, trafik og infrastruktur i Region Sjælland.

Peter Jacobsen forklarer, at man fra begyndelsen havde indbudt til dialog med Sorø Kommune for at finde fælles løsninger. Men på daværende tidspunkt var kommunen ikke klar til det. 

- Og det kan vi så mærke, at de er nu, siger Peter Jacobsen.  

- Vi har tidligere sagt, at det er beklageligt, at vi ikke kan køre de her ruter. Men vi havde valgt at prioriterere Tølløse-banen. 

Rute 490 forbliver lukket, da man har vurderet, at passagerer i stedet kan bruge Tølløse-banen.


Nyhedsoverblik