Frisør om åbning i morgen: - Det er lige i sidste øjeblik, de kommer med tingene

Frisøren Art By Berth i Skælskør er klar til at slå dørene op til sin salon i morgen. Indehaveren vil følge myndighedernes retningslinjer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mandag morgen kan frisørerne igen finde saksen frem og de langhårede danskere kan igen få klippet lokkerne. Torsdag nat blev folketingets partier enige om en aftale, som åbner flere dele af Danmark.

Aftalen betyder blandt andet, at de såkaldte liberale erhverv, som frisører, massører, tatovører, nu kan åbne igen.

quote De siger, vi ikke skal tvangsåbne, men jeg synes, det er lige i sidste øjeblik, at de kommer med tingene

Louise Berth, frisør fra Beauty Art By Berth i Skælskør

Søndag eftermiddag har Erhvervsministeriet afholdt pressemøde om de nye retningslinjer, før genåbningsdagen.

- Der er ikke rigtig kommet noget konkret nyt, men jeg tænker umiddelbart med lidt sund fornuftigt, er vi i hvert fald klar til en åbning i morgen ud fra det, der er blevet sagt, siger Louise Berth, frisør fra Beauty Art By Berth i Skælskør.

- Jeg synes måske godt, de kunne være kommet med noget mere konkret og nogle direkte retningslinjer, men det kan vi så se på senere på dagen.

Frisør: Godt jeg ikke har 10 ansatte, jeg skal vejlede

På dagens pressemøde fortalte erhvervsministeren blandt andet, at hvis man ikke føler, man er klar til at åbne endnu, så er man ikke tvunget til det.

- Jeg tror alle kan huske, at beslutningen om genåbningen af Danmark blev præsenteret fredag, sagde erhvervsminister Simon Kollerup.

- Det er jo ikke sådan, at man skal åbne i morgen, hvis man føler, at man har brug for en dag ekstra til at gøre sig klar, lød det fra erhvervsministeren.

Men hvis man som erhvervsdrivende har flere ansatte, har man ikke meget tid til at følge op på myndighedernes udmelding.

- De siger, vi ikke skal tvangsåbne, men jeg synes, det er lige i sidste øjeblik, at de kommer med tingene. Jeg er bare glad for, at jeg kun er én frisør her, så det kun er mig selv og mine kunder, jeg skal tage hensyn til og ikke har 10 ansatte, jeg skal kunne rådgive og vejlede, for det ville jeg ikke kunne.

ff
Læs også
Genåbning får smilet frem hos frisøren og kørelæreren: - Vi kan ikke få armene ned
ff
Læs også
Genåbning får smilet frem hos frisøren og kørelæreren: - Vi kan ikke få armene ned

Artiklen fortsætter efter billedet.

 
  Foto: Frederik Hagedorn - TV2 ØST

Har købt ekstra udstyr

Frisør Louise Berth har købt flere frisørkapper og engangshandsker, men hun har ikke investeret i mundbind. Dog har hun forsøgt så vidt det er muligt at gøre salonen klar til igen at tage imod kunder.

quote Det er jo ikke sådan, at man skal åbne i morgen, hvis man føler, at man har brug for en dag ekstra til at gøre sig klar

Erhvervsminister Simon Kollerup på dagens pressemøde

- Her hos os har vi en ventebænk, men den bliver fjernet, og så kommer folk til at vente udenfor. Så det er jo godt, at der er godt vejr i øjeblikket, siger Louise Berth.

- Senere i dag kommer min negleteknikker og massør herned, og så skal vi lægge planer for, hvordan vi skal gribe det an, når vores kunder kommer i morgen.

Hun er fortrøstningsfuld og tror på, at de i salonen kan overholde retningslinjerne og skabe et trygt miljø for deres kunder.

- Jeg glæder mig rigtig meget til at tage imod mine kunder og bare komme i gang igen.

De nye retningslinjer:

Tilrettelæggelse af arbejdet

  • Arbejdet bør tilrettelægges, så det er muligt at have forskudte/udvidede åbnings- og mødetider for at undgå, at for mange ansatte er på arbejde på samme tid, og af hensyn til at nedsætte kundetætheden. 
     
  • Arbejdspladsen skal så vidt muligt gennemgå sine processer for arbejdspladsens specifikke kundeydelser, så man mindsker tiden med tæt kontakt mellem serviceyder og kunde.
     
  • For medarbejdere, der tilhører en særlig risikogruppe, fx gravide, anbefales det, at ledelsen i dialog med den enkelte medarbejder laver en konkret og individuel vurdering med afsæt i Sundhedsstyrelsens retningslinjer på området.


Indretning af arbejdspladsen

  • Lokaler indrettes, så smittefare minimeres, og der kan holdes afstand mellem medarbejderne og mellem kunderne, fx ved at sprede medarbejderne og kunderne over flere lokaler, arbejde i skiftehold mv. Der bør som minimum være 2 meters afstand mellem kundernes placering.
     
  • Eventuelle venteværelser eller lignende bør lukkes eller indrettes, så det er muligt at holde minimum 2 meters afstand. Magasiner/blade, legetøj og lignende fjernes.
     
  • For praktisk køreundervisning bør der ikke være mere end én elev og én kørelærer pr. skolevogn.
     
  • Eventuelle køkkener, frokoststuer eller kantiner bør indrettes hensigtsmæssigt, herunder lukning af buffet eller lignende med fælles redskaber, sikring af tilstrækkelig afstand mellem borde i spiseafdeling og afstandsmarkering ved betalingsstationer. Indretningen skal tage højde for, at der ikke opstår kødannelse.
     
  • Arbejdsgiverne opfordres til så vidt muligt at inddrage medarbejderne i planlægningen af de konkrete tiltag ift. indretning af arbejdspladsen.
     

Adfærd og hygiejne

  • Alle medarbejdere skal oplyses om og overholde Sundhedsstyrelsens anbefalinger om god hygiejne og hensigtsmæssig adfærd.
     
  • Medarbejderne vasker hænder grundigt før og efter hver kunde, foruden på øvrige almene håndvasketidspunkter.
    ​​​​​​
  • Kunder bør så vidt muligt vaske hænder eller bruge alkoholbaseret håndsprit, inden de betjenes.
     
  • Der skal så vidt muligt være vand og flydende sæbe eller alkoholbaseret håndsprit tilgængeligt for alle ansatte og kunder. Der bør ikke være fælles håndklæder.
     
  • Vasketøj, som for eksempel håndklæder, vaskes ved 80 grader.
     
  • De ansatte bør, hvor muligt, anvende redskaber, der er forbeholdt den enkelte medarbejder, og arbejdspladsen skal have en plan for rengøring og desinfektion af fællesredskaber.
     
  • Der bør ske en grundig rengøring af redskaber, der har været i kontakt med kunden efter hver endt behandling.
     
  • Virksomheden bør sikre grundig rengøring af fælles kontaktpunkter, og lave en plan for rengøring og desinfektion (efter en konkret vurdering) af kontaktpunkter, herunder med særligt fokus på håndtag, gelændre, lyskontakter, bordoverflader, behandlingsrum, kasseapparater, dankortterminaler, computere og tablets, som hyppigt berøres af mange.
     
  • Toiletter (både kunde- og medarbejdertoiletter) rengøres grundigt (efter en konkret vurdering), alle overflader afvaskes og kontaktpunkter desinficeres. Der skal være vand og flydende sæbe til rådighed. Der bør ikke være fælles håndklæder.
     
  • Der sikres rengøring af den enkelte arbejdsstation, når en medarbejder/kunde forlader arbejdsstationen, og en anden medarbejder/kunde skal overtage denne.
     
  • I forbindelse med praktisk køreundervisning, bør de anvendte køretøjer, herunder køretøjer på lukkede pladser, rengøres grundigt hver gang et køretøj overdrages til en anden underviser eller elev.

 

Håndtering af sygdom og symptomer

  • Ansatte bør ikke møde på arbejde, hvis de har milde symptomer, der kan tyde på COVID-19. Ansatte må efter et sygdomsforløb først møde på arbejde igen 48 timer efter symptomer er ophørt.
     
  • Ansatte, hvis familie har symptomer eller er smittede, skal følge Sundhedsstyrelsens retningslinjer for ”nære kontakter”.

Nyhedsoverblik