Hoteller frygter snyd med rejseregler: Udlændinge booker ophold og aflyser straks efter

Turister forsøger ifølge flere hoteller at omgå de nye corona-rejseregler. Minister og politi ser med alvor på sagen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når turister skal ind i Danmark, skal der bookes minimum seks overnatninger på for eksempel et hotel eller en campingplads. Bookingbekræftelsen skal så vises ved grænsen, og så er der adgang til Danmark.

quote Så snart de har fået bekræftelsen, så afbestiller de

Jenni Olsen, Daglig leder Hotel Stege Nor

Men meget tyder på, at nogle turister har fundet en nem måde at omgå reglerne. Det fortæller flere hoteller, TV2 ØST har været i kontakt med. I løbet af den seneste uge har flere hoteller oplevet en stor stigning i antallet af bookinger, der hurtigt bliver annulleret igen. I nogle tilfælde er aflysningen sket få minutter efter, at turisterne har fået bookingbekræftelsen.

- Jeg vil sige, at inden for denne her uge, der har jeg siddet med 20 udenlandske bookinger, det er sket med, siger Jenni Olsen, der er daglig leder på Hotel Stege Nor på Møn.

Artiklen fortsætter efter grafikken. Klik på pilene for at læse mere:

Grafik: Nick Abildgaard

Ofte sker bookingerne på sider som Booking.com, hvor gæsterne booker de ønskede antal overnatninger.

- Så snart de har fået bekræftelsen, så afbestiller de. Vi har fået sat ”pre-pay” op, så alle vores udenlandske gæster kan betale med det samme, men det er der ikke nogen, der gør. Jo, de seriøse gæster gør det, men ellers gør de det ikke. De afbestiller med det samme, fortæller Jenni Olsen, der understreger, det primært sker med tyske og hollandske gæster.

Udsigten fra Hotel Stege Nor er flot. Men nogle turister booker tilsynelandende ikke ophold for rent faktisk at nyde den.
Udsigten fra Hotel Stege Nor er flot. Men nogle turister booker tilsynelandende ikke ophold for rent faktisk at nyde den. Foto: Hotel Stege Nor

Det lille hotel, som har 11 værelser, har oplevet, at nogen afbestiller igen, men slet ikke i det omfang, de ser i øjeblikket.

- Der er så mange, at det er påfaldende. Nu er jeg begyndt med, at når der er udenlandske bookinger, så venter jeg med at skrive dem i bogen, for ellers bliver det bare ekstra besværligt for os, siger Jenni Olsen.

Tilbød penge for falske bekræftelser

Ifølge Jenni Olsen er det dog ikke kun mange annulleringer, der er et problem. Der er også flere, der har efterspurgt, om hotellet kunne lave en falsk bekræftelse på, at de skulle bo på hotellet til trods for, at det ikke var tilfældet.

- Vi har sågar haft en svensk mand, der har været nede og spørge, om vi ville lave en falsk bekræftelse på, at hans familie skulle bo her, selvom de ikke skulle det.

Flere gange er Jenni Olsen endda blevet spurgt om, hun ville tjene ekstra penge på at lave en falsk bekræftelse.

- Jeg er blevet tilbudt drikkepenge for det, men det vil jeg ikke. Der er jo en grund til, vi har de her regler, siger hun til TV2 ØST.

Tager tid og ressourcer

quote Man kan udnytte os for at komme ind i landet. Det har jeg det egentlig lidt dårligt med

Jenni Olsen, Daglig leder Hotel Stege Nor

De mange falske bookinger var i starten ikke den store udfordring, men nu er det i en skala, hvor det tager tid. Jenni Olsen understreger, at flere godt kan have en legitim grund til at aflyse, men når så mange gør det så systematisk, giver det udfordringer.

- Det har den konsekvens, at det optager pladsen for gæster, der rent faktisk gerne vil booke, plus at det koster ekstra ressourcer. Vi er i forvejen ramt af corona. Vi har en meget kort sæson, vi skal hente hele indtjeningen på, siger Jenni Olsen og tilføjer:

- Der er også hele princippet i, at det er snyd, og man bare kan fuppe sig ind. At man kan udnytte os for at komme ind i landet. Det har jeg det egentlig lidt dårligt med.

VIDEO: På Hotel Præstekilde er man ked af de mange aflysninger:

 

Flere hoteller med samme oplevelse

Hotel Stege Nor er dog ikke det eneste hotel, der har oplevet en stigning i hurtigt aflyste bookinger.

På Hotel Præstekilde, der også ligger på Møn, kan de to indehavere, Torben og Karen Haurum, også bekræfte en stigning i antallet af hurtige aflysninger inden for den sidste uge.

- De booker typisk på Expedia eller Booking.com, og så afbestiller de med det samme. Typisk samme dag. Bookingerne er ofte på de seks overnatninger fra mandag til lørdag. Vi vurderer, vi har haft 10 tilfælde i sidste uge, fortæller de to indehavere, siger Karen Haurum.

Hotel Falster har også oplevet udenlandske gæster, der gerne ville have en hurtigt bekræftelse.
Hotel Falster har også oplevet udenlandske gæster, der gerne ville have en hurtigt bekræftelse. Foto: TV2 ØST

I den nordøstlige del af Nykøbing Falster ligger Hotel Falster. Her overnatter folk typisk et par dage. Derfor har hotellet undret sig over flere pludselige, lange ophold.

- Normalt har vi kun gæster, der overnatter cirka tre dage og kun få udenlandske gæster, og når der så kommer seks overnatninger, så ved vi godt, de kommer på baggrund af regulativerne. Når man så kan se, at de bliver aflyst bagefter, så er det jo ikke svært at lægge to og to sammen, siger Peter Hansen, der er medindehaver af Hotel Falster.

quote Når man så kan se, de bliver aflyst bagefter, så er det jo ikke svært at lægge to og to sammen

Peter Hansen, medindehaver af Hotel Falster

Også han har oplevet, at nogle har efterspurgt falske bekræftelser.

- Vi haft en enkelt, der har ringet og holdt nede ved færgen, og som ikke kunne komme ind, og så spørger han, om han kan booke, men han vil altså rejser videre efter én dag. Han var i det mindste ærlig om det, men vi sagde pænt nej tak, siger Peter Hansen.

Der er dog langt fra alle hoteller, der har oplevet snyd med bookingerne. Flere hoteller, som TV2 ØST har talt med, fortæller, at de ikke har oplevet noget, der har virket mistænkeligt. Det samme siger man i hotellernes brancheorganisation Horesta, der endnu ikke har kunne se et system i de aflyste bookinger. De bekræfter dog, at de kender til enkelte tilfælde og understreger, at der er et hul i reglementet, så seksdags-reglen hurtigt kan omgås.

Justitsminister Nick Hækkerup (S) vil ikke afvise at stramme reglerne.
Justitsminister Nick Hækkerup (S) vil ikke afvise at stramme reglerne. Foto: TV2

Minister ser med alvor på sagen

I regeringen ser justitsminister Nick Hækkerup (S) med alvor på sagen. For reglen om, at turister skal booke mindst seks sammenhængende overnatning, er vigtig.

quote Det her er et forsøg på at sætte en begrænsning på smittens udbredelse

Nick Hækkerup (S), justitsminister

- Vi ved, at jo flere der kommer ind i landet udefra, desto større er risikoen for, at vi får inviteret nye smittekæder ind, og at coronavirussen får fat igen. Det her er et forsøg på at sætte en begrænsning på smittens udbredelse, siger ministeren.

Ved at sikre, at udlændinge bliver i mindst seks nætter, er håbet, at Danmark vil få et begrænset antal turister, som er her i mange dage – i modsætning til at have mange turiste i få dage. Hvis reglerne bliver omgået, skal der kigges på det, fastslår ministeren.

- Det er klart, at hvis vi opdager et område, hvor der bliver snydt voldsomt med det, så kigger vi det efter og kommer efter med kontrol, siger Nick Hækkerup (S).

quote Dem, der prøver at omgå reglerne, skal vi finde – og det gør vi dagligt

Kim Kliver, Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi

Ministeren afviser samtidig ikke at skærpe reglerne for eksempel ved at kræve, at der skal være faldet betaling for de seks overnatninger.

Politi: Vi afviser turister, der omgår reglerne

Det er Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi, der har ansvaret med at kontrollere grænseovergangene i Gedser og Rødbyhavn. Her advarer politiinspektør Kim Kliver klart mod, at udlændinge spekulerer i at omgå reglerne.

- Man skal ikke spekulere i det. Dansk politi laver en konkret vurdering fra situation til situation. I de situationer, hvor vi er i tvivl om, hvorvidt der er den fornødne tyngde i dokumentationen, kan vi også vælge at ringe til en udlejer eller et hotel for at få dokumenteret forholdene. Hvis ikke de er det, bliver man afvist og sendt tilbage, siger Kim Kliver.

- Jeg kan garantere, at vi til stadighed er opmærksomme på, om folk opfylder betingelserne. Det er vores opfattelse, at den altovervejende del af turisterne har fuldstændig styr på tingene. Dem, der prøver at omgå reglerne, skal vi finde – og det gør vi dagligt, siger politiinspektør Kim Kliver til TV2 ØST.


Nyhedsoverblik