Vi siger nej tak til omfartsbaner og vestlig udfletning ved Ringsted.
Sådan lyder meldingen fra hovedparten af borgerne i Ringsted, som har indsendt sit høringssvar til Banedanmark i forbindelse med en kapacitetsudvidelse af Ringsted.
Høringsfristen for Banedanmarks debatoplæg Kapacitetsudvidelse ved Ringsted udløb søndag den 23. august.
På nuværende tidspunkt har 664 borgere skrevet under på, at de er imod omfartsbaner og går ind for en østlig udfletning.
- Alt andet vil være direkte ødelæggende for vores by, skriver Lisbeth Molsing fra Ringsted blandt andet.
Også Stig Pedersen fra Fjenneslev har skrevet under med begrundelsen:
- Fordi jeg ikke ønsker at have en jernbane som nabo.
- Den østlige løsning er den eneste rigtige løsning, der med respekt for mennesker og natur sikrer den mest effektive kapacitets udvidelse til gavn for effektiv fremtidig banedrift samt offentlig transport, skriver Niels Ulrich Hermansen (V), tidligere borgmester i Ringsted Kommune.
Men hvad er øst, og hvad er vest? Og hvorfor skal der overhovedet bygges ud ved Ringstedbanen?
Ringsted er en trafikal flaskehals
Du ved det måske ikke som passagerer i toget, men togføreren ved det med garanti. Ringsted er knudepunkt for trafikafviklingen i Danmark.
Det er nemlig her, at flere togspor mødes – to spor fra Næstved, to spor fra Odense, to fra København over Roskilde og to spor fra København over Køge Nord. Med den faste forbindelse over Femern Bælt forventes det, at der kommer endnu mere trafik igennem Ringsted.
Hvis der skal køre flere tog gennem Ringsted, er det ifølge Banedanmark nødvendigt at anlægge en udfletning, som gør at tog i flere retninger kan køre på samme tid uden at skulle vente på hinanden.
Som en del af udfletningen skal det sikres, at der kan gennemføres en hastigheds-opgradering gennem stationen, som vil reducere rejsetiden for de gennemkørende tog.
Den nuværende flaskehals skal altså udvides, så flere tog kan passere Ringsted på samme tid.
Udbygningen var voldsomt underbudgetteret
Ringstedbanen var ellers knap blevet færdig, da regeringen omkring årsskiftet afsatte over fire millioner kroner til en ny undersøgelse, der skal belyse, hvordan stationen skal forbedres.