- Eleverne og deres læring skal i centrum. Og vigtigt er det, at vi skal have skolerne tættere på det lokalområde, som de er en del af.
Sådan siger formanden for Børne- og Uddannelsesudvalget i Næstved Kommune, Lars Hoppe Søe (R) om den plan til ny skolestruktur i kommunen, der netop er sendt i høring.
Hovedpunkterne i det nye forslag er at bryde de administrative kæmpeskoler op, og samtidig sikre, at eleverne kan gå længere på deres lokale skole.
Selvfølgelig handler det også om økonomi - det gør det altid
- Vi gør op med, at nogle elever skal skifte skole allerede fra 3. klasse - og giver nogle mulighed for at gå på deres lokale skole helt frem til 9. klasse. Og samtidig får vi lavet mere lokalt forankrede skoler i Næstved Kommune, siger Lars Hoppe Søe.
Læs hele forslaget
Du kan læse mere om forslaget, og se dets fulde tekst på dette link hos Næstved Kommune.
Forslaget fra Børne- og Uddannelsesudvalget er netop blevet sendt i høring - dels hos brugere af skolen som skolebestyrelser og elevråd, dels det lokale miljø. Samtidig skal en hjemmeside gøre det let for alle andre at tage del i debatten om en ny skolestruktur i kommunen.
Kompliceret forslag
Forslaget til en ny skolestruktur i kommunen er en større sag, hvor der både ændres på fordelingen af eleverne mellem skoler og distrikter, og hvor der samtidig ændres på, hvor mange elever, der er på hver skole.
Forslaget indeholder således også en række sideordnede forslag på nogle områder, hvor man kan vælge at gå enten den ene eller anden vej, når der til sin tid skal træffes en politisk beslutning.
TV2 ØST har samlet forslaget i en oversigt, som du kan se herunder, for at se, hvordan planen måtte påvirke din skole.
Vær opmærksom på, at flere skoler får deres 'gamle' navne tilbage med den nye plan. I listen står skolerne således med det navn, som politikerne tænker, at skolen skal fortsætte med.
Samtidig er der to forskellige forslag til, hvordan den nuværende Lille Næstved Skole kan splittes op. Forslaget er skrevet ind under den foreslåede struktur i forslag A, men vil følge den struktur i forslag B, som er anført i noten på punktet.