Det er tredjedagen i en omfattende arbejdsnedlæggelse på Femern-byggeriet. Parter fra begge sider fortæller, at man ikke er nået nærmere en aftale, som kan bringe en ende på striden. Snarere tværtimod.
Konflikten har store konsekvenser for FLC, Femern Link Contractors, der er hovedentreprenør på byggeriet af Femern-tunnelen, forklarer Jess Hansen, som er virksomhedens industrial relations manager.
- Det er ikke bare en konflikt mod FLC. Det er mod alle vores underentreprenører. Alle er forment adgang. Alle adgangsveje til sitet er blokeret, siger han til TV2 ØST torsdag formiddag.
Det fortæller også noget om, hvor vanskelig situationen er
Situationen havde torsdag morgen skabt potentielt alvorlige problemer på byggepladsen.
- Vi har nogle udfordringer. Vi har pumper ved diget og pumper på fabriksområdet, som skal vedligeholdes, og som skal have fyldt brændstof på. Vi har fundet en ordning på det. Men det er virkelig en vanskelig situation i øjeblikket, siger Jess Hansen.
Så der er en lille opblødning i konflikten?
- Hvis du ser det i forhold til, at hele området bliver oversvømmet, og der går produktionsfaciliteter for milliarder af kroner tabt, kan man godt sige, der er tale om en lille opblødning – men det fortæller også noget om, hvor vanskelig situationen er.
- Vi lider et ret stort produktionstab, og det er meget tungt rent økonomisk – det er klart. Men medarbejderne får heller ikke deres løn og bliver idømt en bod i Arbejdsretten. Så det er en ulykkelig situation for begge parter, tilføjer Jess Hansen.
Hos 3F Lolland bekræfter faglig medarbejder Rasmus Pedersen, at "medarbejderne har udvist vilje til at samarbejde" omkring at få en tankvogn gelejdet gennem blokaden og rundt på byggepladsen.
- Her til morgen har folkene gjort deres for at få et gennembrud i tingene. Vi blev ringet op af Jess (Hansen, red.) fra FLC, som forelagde konsekvensen af, at der ikke er brændstof, og at byggepladsen risikerer at blive oversvømmet, hvis ikke de får brændstof i dag, siger han og tilføjer:
- Der var forståelse for situationen, og folkene indvilligede – efter nogen tid – i at lade brændstof-tankbilen køre igennem, så de kunne få brændstof til generatorer og pumper.
Der stod der igen 300 mand og råbte; strejke!
Ifølge 3F ser de ansatte selv dispensationen for tankvognen som et stort forsøg på at imødekomme en dialog.
Men hos FLC lyder meldingen:
- Forudsætningen for at tale om den helt centrale del, hvor de forlanger en lønstigning på 25 kroner, svarende til næsten 18 procent, det er, at arbejdet genoptages, siger Jess Hansen.
Fastholder strejke
Konfliktens fronter er således fortsat trukket hårdt op.
På den ene side fastholder omkring 300 strejkende tunnelarbejdere deres krav om mere i løn. Ifølge dem er de blevet lovet 4,37 procent mere i løn med tilbagevirkende kraft per 1. maj 2022, hvilket de endnu ikke har fået.
Derfor har de ansatte øget kravet til en lønstigning. Nu kræver de ansatte 25 kroner mere i timen, forlyder det.
På den anden side står deres arbejdsgiver, FLC, som afviser at forhandle, så længe medarbejderne strejker.
- Vi var til fællesmøde i går (onsdag, red.), hvor det blev slået fast, at det er en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, fortæller Rasmus Pedersen fra 3F Lolland, som repræsenterer hovedparten af de ansatte.
Efter mødet drog han til byggepladsen i Rødbyhavn, hvor de strejkende endnu en gang blev bedt om at gå i arbejde, ligesom konsekvenserne af en fortsat arbejdsnedlæggelse og blokade blev forkyndt.
- Vi fortalte også folk, at der vil komme et bodsbeløb på, siger Rasmus Pedersen.
Hver strejkende medarbejder risikerer at blive idømt at betale en bod på mellem 50 og 56 kroner for hver time de strejker. Derudover får de ingen løn, så længe strejken står på.
- Men de var meget klare. Det tog dem ikke 15 sekunder at slå fast, at de bliver siddende, selvom det koster dem penge, fortæller Rasmus Pedersen og tilføjer:
- Der stod der igen 300 mand og råbte; strejke! Folk har mistet tilliden. De vil se noget på skrift, før de rejser sig.
Boden forventes at blive fastsat ved et møde i Arbejdsretten torsdag.
Lige nu får de polske jord- og betonarbejdere i FLC 140 kroner i timen. Oveni får de kost og logi, imens de arbejder på Femern. Denne grundløn er et stykke under, hvad en gennemsnitlig jord- og betonarbejder i samme område tjener.
Ifølge 3F Lollands oplysninger får en gennemsnitlig jord- og betonarbejder på Sjælland 191,25 kroner i timen, hvoraf deres arbejdsgiver kan vælge at udbetale en skattefri rejsegodtgørelse efter standardsatser, hvis den ansatte er væk i minimum 24 timer.
Ifølge Skats hjemmeside er rejsegodtgørelsen 770 kroner per døgn i 2022. Dette beløb ligger ud over gennemsnitslønnen på 191,25 kroner.