Selvom planerne om en bro eller tunnel mellem Jylland og Sjælland er sat i bero, er opførelsen af den faste forbindelse over Kattegat stadig i spil.
Det får nu bestyrelsen for Naturpark Åmosen til at reagere.
Medlemmerne er nemlig bekymrede for, at en kommende højhastighedsbane fra Kalundborg til Ringsted vil komme til at gå igennem området.
Det er et af de steder, hvor man kan tilbageholde mest CO2
- Det er jo den sidste vildmark, vi har på Sjælland. Der er ikke noget andet, der er i den størrelse. Der synes vi bare, at det er forkert at lægge den, siger Flemming Larsen, der er formand for Naturpark Åmosen.
Naturpark Åmosen strækker sig fra Storebælt til Undløse midt på Sjælland. Hovedparten af området er et Natura 2000-område, hvilket vil sige, at det er en del af et netværk af beskyttede naturområder i EU.
- Det er EU, der kommer til at være med (i beslutningen, red.) og sige, om man vil være med til at ødelægge et Natura 2000-område. Det har man selvfølgelig set, at det kan nogle gange lade sig gøre, men det er en lang proces, hvis man skal til at gå ind og ødelægge et Natura 2000-område.
Tilbageholder CO2
Naturpark Åmosen er et område, hvor der er fuldstændig stille. Men hvis højhastighedsbanen bygges der, vil det ifølge Flemming Larsen være slut.
- En anden ting er også, at man gerne vil tilbageholde det CO2, der er oppe i Åmosen, og det kan man jo ikke gøre, hvis nu man begynder at lave en jernbaneforbindelse op igennem. Det er et af de steder, hvor man kan tilbageholde mest CO2.
Formanden kan dog godt se fordelen ved at kunne transportere sig hurtigere mellem Jylland og Sjælland. Han påpeger dog, at han synes, at der allerede er rigtig gode forbindelser.
- Det er jo selvfølgelig en kortere vej, hvis man laver den bro over Kattegat, men så er det, man har sagt, at vi tegner de streger, hvor det går hurtigst fra A til B. Det er fra Ringsted til Kalundborg, og der er det jo så, at Åmosen ligger imellem der, forklarer Flemming Larsen.
Flere klimamæssige konsekvenser
Broprojektet blev i onsdags sat i bero efter, at en offentliggjort forundersøgelse ikke gav grundlag for at igangsætte projektet med det samme. Tværtimod er der behov for yderligere undersøgelser af miljøpåvirkningen.
- Forundersøgelsen siger, at der er kæmpe samfundsøkonomiske potentialer i en Kattegatforbindelse. Og den siger også, at en Kattegatforbindelse økonomisk er et realistisk scenarie, udtalte transportministeren Trine Bramsen (S) til TV2 ØST i onsdags og tilføjede:
- Samtidig peger forundersøgelsen på, at der er en række miljø- og klimamæssige konsekvenser, der ikke er gået i dybden med.
Undersøgelsen er udført af Vejdirektoratet, Sund & Bælt og Trafikstyrelsen. Ifølge forundersøgelsen kan en forbindelse tidligst stå klar i 2038.