Elevernes hverdag ser anderledes ud, lærernes arbejdsdage er forandrede, og ledelsen på skolerne i Holbæk Kommune har fået mere frihed til at forme folkeskolen, så den gør mest gavn for elevernes trivsel og læring.
Det er cirka halvanden måned siden, at et treårigt frihedsforsøg på skoleområdet i Holbæk Kommune gik i gang. Forsøget giver skolerne mulighed for at afvige fra en række nationale og kommunale regler.
De synes, det er fedt at have tidligt fri, men de er lidt kede af, at det går ud over deres spisefrikvarter
På Jyderup Skole har forældrene i klassernes forældreråd nu givet den første feedback om den nye virkelighed, som deres børn møder ind til hver dag. Det skete på et møde på skolen.
- Jeg synes, det er fantastisk, at vi som forældre kan være med til at skabe noget nyt, siger Brian Jørgensen, der er en af de cirka 30 fremmødte.
- Det er rigtig fedt, at vi er inviteret med til at give vores syn på sagen, fordi der er forskel på, hvordan lærerne ser skoledagen, og hvordan eleverne ser det, mener en anden forælder, Nathasja Lundkvist.
Fire nye tiltag
Eleverne på Jyderup Skole har fået barberet en del timer af deres skoleskema hver uge, så mange nu får en time før fri hver dag.
Samtidig er der kommet flere voksne i nogle af timerne, der er indført fagblokke i kreativitet, natur og kultur, og de ældste elever har fået en ugentlig fordybelsestime, hvor de kan vælge mellem forskellige valgfag.
- Den korte skoledag er et af de tiltag, vi har indført her på Jyderup Skole. Den kunne jeg rigtig godt tænke mig, at I nu satte jer ned og talte om, sagde skoleleder, Rikke Søndergaard ved mødets start.
Herefter gik snakken lystigt ved bordene.
Da skolelederen bad en repræsentant fra hvert af de seks borde i lokalet fortælle, hvad de var kommet frem til ved netop deres bord, gik flere temaer igen: Mange oplevede glade og mere friske børn, fordi skoledagen er blevet kortere. Der er dog også en bekymring for, om eleverne lærer nok, nu hvor der er blevet færre timer, og så var flere forældre kede af, at spisefrikvarteret er blevet afkortet så meget, så det nu kun varer ti minutter.
- De synes, det er fedt at have tidligt fri, men de er lidt kede af, at det går ud over deres spisefrikvarter. Det er blevet for kort. De kan ikke nå at spise, og det gør jo, at de har fyldte madpakker med hjem og er sultne, siger Nathasja Lundkvist fra Jyderup.
En anden forælder, Pernille Lærkedal Sørensen, fortæller, at de ved hendes bord talte om, at det kan være nogle lange eftermiddage for børnene med meget fritid og længere dage i SFO.
- Og nu er der jo flere, der sidder hjemme og arbejder, og der kan det være forstyrrende, at børnene nu kommer hjem tidligere.
Kan nå at bremse tiltag
Det kan måske virke lidt hurtigt at holde et evalueringsmøde allerede seks uger efter skolestart, men der er mening med galskaben, forklarer skoleleder Rikke Søndergaard.
- Det er nu, vi kan nå at bremse noget af det, som vi måske ikke skal fortsætte med, og så kan vi jo også glæde os over noget af det, som forældrene fortæller, har virket.
Foruden den afkortede skoledag skulle forældrene også debattere tre-voksen-ordningen, hvor eleverne på en årgang i nogle timer oplever, at der er tre voksne om to klasser, og et tiltag med at gøre lektionerne længere - fra 45 minutter til 60.
- Der er en generel tilfredshed med, at der er flere voksne omkring børnene, kunne Rikke Søndergaard konstatere efter mødet.
- Det har de sådan rimelig skarpt alle sammen sagt, at de godt kan mærke, at det er en fordel.
Ingen grund til at bekymre sig om fagligheden
De forældre, der har en bekymring for fagligheden, nu hvor skoledagen er afkortet, forsøgte skolelederen at berolige.
- Jeg tror faktisk ikke, de skal være så bekymrede, fordi der er ikke taget faglige timer væk. Jeg tror mere, det er en følelse af, at når man siger "kortere skoledage", så tænker man: "så har de nok fjernet engelsktimerne", og det har vi faktisk ikke. Det er primært de kreative fag, der er forsvundet timer fra, siger Rikke Søndergaard.
Skolelederen skal nu vurdere, om der er nogle af de nye tiltag på Jyderup Skole, der skal ændres på.
- Der var et konkret ønske om, at børnene skal have et længere spisefrikvarter. Det var der meget stor enighed om, fortæller hun.
Inden forældrene forlod skolen, kunne de skrive idéer til andre tiltag, som ledelsen bør iværksætte under det treårige frihedsforsøg på skoleområdet i Holbæk Kommune.
Nogle af idéerne lød på en kantine på skolen med sund kost, en mentorordning, hvor de store hjælper de små, en skoletur på tværs af årgange, afskaffelse af inklusion og differentiering af antallet af valgfag alt efter barnets evne til at have en lang skoledag.