Hornorkestret stod klar på Haslev station tirsdag morgen.
Klokken 06.52 skulle det første tog på en ny togforbindelse nemlig trille ud fra Haslev Station med snuden direkte mod København.
Trods en smule forsinkelse gik alt efter planen – og i dagens anledning var det Faxes borgmester Ole Vive (V), der fik lov at styre afgangsfløjten.
- Vi har ventet så længe på det. Nu sker det endelig, lyder det fra den begejstrede borgmester.
Faktisk har Faxe Kommune ventet i årevis. Forbindelsen skulle nemlig oprindeligt være tilgængelig allerede i 2018, men projektet er blevet udskudt gang på gang på grund af forsinkelser på signalsystemet.
Det er vigtigt for Haslev, fordi Haslev er en pendlerby
Nu er forbindelsen så endelig blevet en realitet, efter at Trafikstyrelsen har godkendt Banedanmarks nye digitale signalsystem. Fra tirsdag kører der derfor en fast direkte togforbindelse fra Næstved over Køge Nord til København.
- Det er super vigtigt for et område som vores, at det sker. Det er vigtigt for Haslev, fordi Haslev er en pendlerby og en bosætningsby, fortæller Ole Vive.
Slut med skift i Køge
Indtil nu har man kun kunne køre direkte mellem Næstved og København via Roskilde.Passagerer på stationer mellem Næstved og Køge har derfor været tvunget til at skifte tog på Køge Nord Station, hvis de skulle videre til København.
Med den nye togforbindelse slipper pendlerne fra eksempelvis Haslev for at skifte tog ved Køge, og det er noget, der har stor betydning.
- Jeg har normalt taget bilen, og det har jeg gjort igennem 10 år fra Haslev til Køge Nord Station – det behøver jeg ikke gøre længere. Nu kan jeg bare tage min cykel og køre ned til stationen på Haslev og tage toget der, lyder det fra Peter Mostgaard fra Haslev, der har sat sig godt tilrette i et togsæde tirsdag morgen.
Også for Mathias Lund fra Haslev, der læser til tømrer i Ølby, letter den nye togforbindelse hverdagen:
- Jeg kommer jo hurtigere ud til mit uddannelsessted, så jeg sparer noget tid om morgenen, siger han.
Ifølge DSB vil den nye togforbindelse betyde, at pendlere fra Haslev til København kan spare 30 minutters rejsetid om dagen – altså 15 minutter hver vej. Det giver 2,5 time ekstra hver uge eller hvad der svarer til 13 arbejdsdage på et år.
Nyt signalsystem
Det er Banedanmark, der nu har udrullet det nye digitale signalsystem på den nye bane mellem København og Ringsted. Hos Banedanmark håber man, at opgraderingen af det nye signalsystem vil betyde færre forsinkelser, færre fejl og at der nu kan køre klimavenlige eltog hele vejen fra Næstved til København via Køge.
Transportminister Thomas Danielsen glæder sig over, at endnu en strækning nu er omfattet af digitale signaler:
- Jeg glæder mig på vegne af passagererne, ikke mindst de sjællandske pendlere, som fremover kan se frem til færre signalfejl og dermed flere tog til tiden. Vi investerer i disse år milliarder i jernbanen, og selvom det i perioder giver ustabil togdrift, mens anlægsarbejderne foregår, så er gevinsten bedre kvalitet og flere tog til tiden.
Fakta om det nye digitale signalsystem
Frem mod 2030 skifter Banedanmark alle de gamle, analoge signaler langs hele jernbanenettet ud med nye signalsystemer - i alt mere end 2.600 kilometer.
Det system, Banedanmark udruller, kaldes ERTMS (European Rail Traffic Management System) og bygger på fælleseuropæiske standarder. Det skaber bedre betingelser for togtrafik på tværs af europæiske landegrænser.
Med det nye signalsystem bliver togene og skinnerne udrustet med nyt, teknisk udstyr, som kommunikerer i ét samlet system. På den måde giver systemet blandt andet en mere effektiv togdrift og bedre trafikinformation.
Kilde: Banedanmark