Stigende temperaturer, en Indlandsis, der smelter og en oversvømmet jordklode.
Det er nogle af de ting, der bekymrer eleverne på Svebølle Skole på Vestsjælland, når snakken falder på klimaforandringer.
TV2 ØST har talt med dem i forbindelse med temaet Børnenes Danmark. I denne uge sætter TV2 ØST sammen med TV 2 og TV2 regionerne nemlig fokus på det, som optager børnene i dag.
En del af de danske skolebørn er bange for klimaforandringerne, viser en rundspørge, som TV2 regionerne har gennemført på landsplan.
Hele jorden vil bare blive fyldt op med vand, og så ville der ikke være mere end vand. Det er nok det, jeg er allermest bange for
Over 200 elever har svaret på spørgsmål om, hvad der giver dem et godt liv og hvad, der bekymrer dem mest i hverdagen. Her svarer 82 ud af de 200, at de bekymrer sig om klimaforandringer.
Nichlas Skogvang Haugaard er en af dem, der går i 3. klasse på Svebølle Skole.
- Hele jorden vil bare blive fyldt op med vand, og så ville der ikke være mere end vand. Det er nok det, jeg er allermest bange for, siger han.
Er bange for at vandet stiger
På Svebølle Skole finder eleverne viden og videoer ved at surfe rundt på forskellige hjemmesider og apps, der handler om klimaforandringernes konsekvenser.
Artiklen fortsætter under billedet.
Og de kan virke skræmmende, mener Melissa Isabelle Aarestrup og Miamaja Rosa Hansen.
- Det mest uhyggelige er, at det kan gå ud over hele jorden. Jeg har set flere og flere videoer med det (klimaforandringer, red.). Så jeg er begyndt at tænke på, hvad der kan ske, siger Melissa Isabella Aarestrup.
- Det bliver jeg sådan lidt ked af, fordi man kan faktisk drukne, hvis man ikke har set det (klimaforandringerne, red.), siger Miamaja Rosa Hansen.
Jeg får ret ondt i maven, fordi hvis Grønlandsisen smelter og bliver ved med det, så tænker jeg, at til sidst er Danmark ikke et land mere
Også Jasmin Bonde Graulund bekymrer sig for fremtiden. Hun er især optaget af spørgsmålet om, hvorvidt vandstanden stiger verden over.
- Jeg får ret ondt i maven, fordi hvis Grønlandsisen smelter og bliver ved med det, så tænker jeg, at til sidst, så er Danmark ikke et land mere. Så bliver Danmark ikke bare et land men et ”under-vands-land”, siger hun.
- Jeg tænker på de mennesker, som ikke har råd til at komme væk eller noget. Ikke dem, der har råd til at komme væk i en fart. Hjælp dem, som er fattige. Hjælp dem ud af sådan nogle oversvømmelser, fordi vi vil ikke ende i kriser, hvor flere millioner mennesker dør, tilføjer hun.
Skole tager børns bekymringer alvorligt
På Svebølle Skole kan de mærke, at børnene kan finde mange informationer om klimaforandringerne via mange forskellige kanaler som Facebook, app’en TikTok og YouTube.
Man skal få en god snak med børnene om det (klimaforandringer, red.) for at bremse, at de går og er bange for det i deres hverdag
Og det kan være svært for de voksne at skærme børnene fra det, mener Maria Ekvall Neill, som er lærer.
- Det kan være nogle kampagner på Facebook. Det kan være TikTok-videoer (en musikapp, hvor man kan dele videoer, red.), som på en eller anden måde fremstiller det her billede af, at det er en farlig udvikling, vi er i gang med, siger hun.
- Vi kan som voksne faktisk ikke sætte en stopknap for, hvor meget de (børnene, red.) får at vide, fordi de kan få det fra så mange forskellige kanaler. Også som forælder kan det være svært at sætte en stopper for det hele, tilføjer hun.
Artiklen fortsætter under billedet.
På skolen tager de børnenes bekymringer om, hvad de ser og hører om klimaforandringerne, alvorligt.
Derfor gør Maria Ekvall Neill meget ud af at tale med børnene om det, de ser på nettet. Så man undgår, at børnene bliver klimaangste.
- Jeg tror, det er rigtigt vigtigt, at når vi har med så alvorlige emner, så skal det italesættes, og man skal få en god snak med børnene om det (klimaforandringer, red.) for at bremse, at de går og er bange for det i deres hverdag, siger hun.
Fokuserer på at gøre en forskel for miljøet
På Svebølle Skole har man forsøgt at lære børnene, at i stedet for at bekymre sig skal de prøve at gøre en forskel for miljøet. Derfor er de begyndt at samle skrald med dem i skoletiden.
Jeg bliver glad, fordi vi rydder op på vores jord, så den ikke bliver ødelagt
- Det er rigtig vigtigt, at når vi snakker med børn om disse ting, får vi det ned i børnehøjde. Jeg kan jo ikke stå og love dem, at det er fikset, men jeg kan sige, at vi selv kan være med til at prøve at fikse problemet, siger Maria Ekvall Neill.
Og eleverne er glade for, at de kan bruge en del af tiden i skolen på at samle skrald.
- Jeg kan godt lide, at vi prøver at hjælpe klimaet i skoletiden, siger Alma Birkenhagen Kristiansen.
- Jeg bliver glad, fordi vi rydder op på vores jord, så den ikke bliver ødelagt, siger Miamaja Rosa Hansen
- Jeg bliver glad inden i, fordi jeg ved, at jeg kan gøre en forskel, siger Melissa Isabella Aarestrup.
Artiklen fortsætter under billedet.
Spørger man elevernes lærer, Maria Ekvall Neill, får de da også flere positive ting ud af det.
- De får en ejerskabsfølelse af det, men på en god måde, og sådan så det bliver til at forstå, når man er et barn, siger hun og fortsætter:
- Min vigtigste opgave er at prøve, at være til at få dem til at forstå, at der er nogle ting, vi bliver nødt til at tage alvorligt, men der er nogle andre, der har det store ansvar. Det er de voksne, siger hun.
På skraldeturene finder eleverne mange forskellige ting, som de bruger og laver om til kreative figurer.