Milliarddyr trafikaftale præsenteret – her er vinderne og taberne

Der er både vindere og tabere, efter regeringen i dag har præsenteret et milliarddyrt trafikforlig sammen med alle Folketingets partier.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Der bliver serveret kage på borgmesterkontoret i Kalundborg i dag. Den er bestilt. Martin Damm havde allerede konditor-lækkerier fremme i 2019, da den daværende VLAK-regering sammen med DF lovede motorvej hele vejen til Kalundborg.

Kagen blev spist. Men det blev ved valgløfterne.

Men nu er det ganske vist: Et bredt flertal i Folketinget vil anlægge motorvej fra Regstrup til Kalundborg, hvor havnens rivende udvikling kalder på den længe ventede milliard-investering i ny asfalt til afløsning for Skovvejen.

Byggeriet skal gå i gang allerede i 2022.

Sådan så det ud, da regeringen sammen med alle partier i Folketinget præsenterede den nye trafikaftale.
Sådan så det ud, da regeringen sammen med alle partier i Folketinget præsenterede den nye trafikaftale. Foto: TV 2

Ensretning af gaver til Kalundborg

Det var nærmest et løfte, at Kalundborg stod forrest i køen, da finansminister Nicolai Wammen (S), indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S) i april præsenterede regeringens infrastrukturspil. Den socialdemokratiske trio havde nemlig valgt Novo Nordisk i Kalundborg til præsentationen, hvor den administrerende direktør for hele kæmpebutikken, Lars Fruergaard Jørgensen, nøje fulgte med fra baggrunden af pressemødet.

VIDEO: Sådan så det ud, da regeringen præsenterede sit trafikudspil ved Novo Nordisk i Kalundborg.

Der har været ensrettet trafik med gaver fra regeringen til Kalundborg de seneste år. Kommunen fik ekstra millioner ved udligningsreformen, der bliver etableret nye uddannelser, og nu vinder kommunen også i det store trafikspil.

Der er bred enighed blandt kommunerne i vores region om, at færdiggørelsen af Kalundborgmotorvejen står øverst på den fælles ønskeseddel, efterfulgt af motorvejen mellem Næstved og Rønnede og med den tværgående Sjællandske forbindelse på 3. pladsen. Alle tre projekter er kommet med i den nye infrastrukturplan. Så det fælles lobbyarbejde er lykkedes – og så alligevel ikke. Trafikaftaler handler ikke bare om at komme med i planen, men også om hvornår og hvor meget?

Stevns skal være mestre i tålmodighed

Der bliver sat 13 millioner kroner af til en forundersøgelse af Rute 22, og muligheden for en egentlig motorvej ned over Sjælland er en del af undersøgelsen. Den tværgående forbindelse er kommet ind på vejkortet i Folketinget. Men med små skridt.

Og så er der Gedestien, Rute 54 mellem Næstved og Rønnede, der ifølge planen først har byggestart i 2026. Borgerne i Næstved-området blev taberne, da trafikpolitikerne skulle få pengene til at passe i den store infrastrukturplan til lige over 160 milliarder. Efter mere end 20 års kamp kommer kommunen til at vente endnu længere med at slippe for kø-kørsel ud til Sydmotorvejen. Flere kilder oplyser til TV2 ØST, at motorvejen til Rønnede ikke fyldte ret meget under de afgørende forhandlinger her i weekenden.

I afdelingen for fjerne projekter i vores region slår omfartsvejen på Stevns dog langt motorvejen til Rønnede. Borgerne på Stevns skal være sjællandske mestre i tålmodighed. Trafikpolitikerne vil først sætte byggeriet af vejen i gang i 2030. Der kan ske rigtig meget i politik på ni år.

Mandag kunne borgmester Martinn Damm (V) fra Kalundborg Kommune endnu en gang servere motorvejskage for rådhusets personale.
Mandag kunne borgmester Martinn Damm (V) fra Kalundborg Kommune endnu en gang servere motorvejskage for rådhusets personale. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Østbanen er reddet

Borgerne på Stevns kan til gengæld trøste sig med, at Østbanen er reddet. Forliget rummer en pulje på 700 millioner kroner til et såkaldt vedligeholdelsesefterslæb på privatbanerne. Samtidig bliver der også åbnet for ekstra lånemuligheder. Det betyder, der bliver råd til at udskifte de nedslidte skinner på jernbanen. Det usædvanlige parløb mellem SF og Venstre i den her sag har været med til at skaffe millionerne. Og det forlyder fra forhandlingerne, at SF i slutfasen her i weekenden fik føjet yderligere 50 millioner til puljen, der voksede fra 650 til 700 millioner kroner.

VIDEO: Skinnerne på Østbanen er mere slidte end forventet - derfor skulle de togrejsende allerede i 2019 vænne sig til lavere fart og færre afgange på lokalbanen mellem Køge og henholdsvis Rødvig og Faxe Ladeplads. 

Skinnerne på Østbanen er mere slidte end forventet - Derfor skal de togrejsende nu vænne sig til lavere fart og færre afgange på lokalbanen mellem Køge og henholdsvis Rødvig og Faxe Ladeplads.

Det kører også på skinner for Ringsted, hvor der er sat 1,6 milliarder af til den omdiskuterede kapacitetsudvidelse, så togene kan passere hurtigere igennem stationen.

På Lolland og Falster er der også tabere og vindere. Bilisterne i Guldborgsund bliver næppe imponerede over, at der kun er sat 48 millioner kroner af til at opgradere Rute 55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen. Der bliver ikke råd til dobbeltspor, men kun til et par rundkørsler. Det er ellers en sag, hvor stribevis af politikere gennem årene har talt længe og varmt for forbedringer, men under forhandlingerne var det blot Dansk Folkeparti og Liberal Alliance, der holdt fast, og det var ikke nok, lyder det fra vores kilder.

På plussiden tæller, at der bliver penge til en udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland. Og for enden af Rute 9 er der også sat penge af til en gennemstrømningsanalyse i forbindelse med det eventuelle byggeri af en fremskudt færgehavn ved Tårs. Det betyder, at det projekt stadigvæk bliver holdt i live.