Flere elbiler på vejene får brandmænd til at efteruddanne sig

Med et stigende antal elbiler på de danske veje stiger behovet for efteruddannelse hos brandvæsenet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det giver sig selv: Vand og el kan være en farlig cocktail. 

Og med udsigt til flere og flere el-, brint,- og hybridbiler på vejene, forbereder brandvæsenet sig på at håndtere de grønne biler, hvis uheldet skulle være ude.

Hos Lolland-Falsters Brandvæsen er man i gang med at udarbejde en drejebog med retningslinjer og instrukser for, hvordan eventuelle elbilbrande skal håndteres.

- Der er stor udvikling på det her område, så vi har valgt at sige, at vi er nødt til at gøre noget for at højne trygheden for vores brandmænd, der skal håndtere de her biler, fortæller operativ chef Bjarne Noer.

Kan kræve op til 15.000 liter vand

Også Vestsjællands Brandvæsen uddanner nu brandmændene i at håndtere elbiler. Sidste år blev der afholdt brandøvelser, hvor det netop var brændende elbiler, der var på programmet

- Vi skal bruge langt mere vand, og slukningsarbejdet tager meget længere tid, fortæller Morten Hansen, der er områdeleder for uddannelse og kompetenceudvikling.

Læs også
Godt nyt for elbiler - nu kommer der 1000 ekstra ladestandere til regionen
Læs også
Godt nyt for elbiler - nu kommer der 1000 ekstra ladestandere til regionen

Til sammenligning med brande i diesel- og benzinbiler kræver en slukning af en grøn bil i brand nemlig langt mere vand.

- Til en traditionel bilbrand med brand i motor og kabine ville man skulle køre ud og slukke med cirka 1500-2000 liter vand, hvor en elbil vil kræve op mod 12.-15.000 liter vand, siger han og tilføjer, at håndtering af elbiler også kræver en anden grad af forsigtighed.

- Vi skal gå mere forsigtigt til værks og bruge termiske, varmefølsomme kameraer, så vi kan følge udviklingen i batteripakken i bilen, for hvis ikke vi kan køle det ned, kan der komme en reaktion, siger han.

Strømførende kabler kan volde udfordringer

Der har kun været ganske få eksempler på brande i elbiler, men når uheldet er ude, så er der tale om en noget mere udfordrende opgave.

quote Vi skal gå mere forsigtigt til værks og bruge termiske, varmefølsomme kameraer, så vi kan følge udviklingen i batteripakken i bilen

Morten Hansen, områdeleder for uddannelse og kompetenceudvikling

Det samme gør sig gældende, hvis en elbil skal opskæres i forbindelse med et færdselsuheld. Her skal brandfolkene undgå at ramme elbilernes strømførende kabler.

Derfor gør Vestsjællands brandvæsen brug af appen 'Euro RESCUE', der har en stor database med informationer og tegninger af biler.

Som anmelder af en ulykke eller brand kan man hjælpe brandvæsenet ved at nævne, hvis der er tale om en elbil, fortæller Morten Hansen.


Nyhedsoverblik