I dag, fredag, er det som bekendt Black Friday. Det amerikanske tilbuds- og forbrugsorgie har endnu en gang fået sit tag i såvel kunder som en lang række forretninger, der håber at gøre et godt salg med skarpe priser.
Men flere er også begyndt at stille spørgsmål ved behovet for Black Friday – der de seneste år er begyndt at strække sig over en hel uge.
Inden for de seneste par år er der mange, der er begyndt at gå den anden vej i stedet for
En af dem er tøjbutikken Mr. Niels Ove i Vordingborg, som i stedet for at give kunderne 20 procent rabat sender 20 procent af omsætningen videre til velgørenhed i lokalsamfundet – nærmere bestemt julehjælp.
- Inden for de seneste par år er der mange, der er begyndt at gå den anden vej i stedet for – og det er vi så også en del af. Det her overforbrug, der tit er – det vil vi også godt lidt til livs, siger Jeppe Hyrup, der er butikschef i Mr. Niels Ove, Vordingborg.
Ros fra kunderne
Det initiativ hilses velkommen af de kunder, som TV2 ØST talte med i forretningen i dag.
- Det er så fint for mig. Black Friday har aldrig været en stor ting for mig, siger Vidar Pedersen, der kommer fra København.
- Om jeg får 20 procent, eller 20 procent går til et godt formål, det er ligegyldigt for mig. Jeg skulle alligevel købe det.
Også Michelle Pedersen bakker op om forretningens initiativ.
- Jeg synes, det er rigtig fint at give det til et godt formål.
Byggemarkedskæden Silvan har også valgt at sige farvel til Black Friday. Her doneres i stedet fem procent af omsætningen til velgørenhed.
Ifølge DI Handels forbrugerundersøgelse anslås det, at de danske forbrugere i gennemsnit køber for godt 2.500 kroner i løbet af dette års Black Friday.