Butikker går mod strømmen - fjerner rabatter og donerer pengene i stedet

Imens mange forretninger er gået i tilbuds-sort for at lokke kunderne til at købe lidt ekstra, er der andre, som vælger at dele ud af omsætningen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I dag, fredag, er det som bekendt Black Friday. Det amerikanske tilbuds- og forbrugsorgie har endnu en gang fået sit tag i såvel kunder som en lang række forretninger, der håber at gøre et godt salg med skarpe priser.

Men flere er også begyndt at stille spørgsmål ved behovet for Black Friday – der de seneste år er begyndt at strække sig over en hel uge.

quote Inden for de seneste par år er der mange, der er begyndt at gå den anden vej i stedet for

Jeppe Hyrup, butikschef, Mr. Niels Ove, Vordingborg.

En af dem er tøjbutikken Mr. Niels Ove i Vordingborg, som i stedet for at give kunderne 20 procent rabat sender 20 procent af omsætningen videre til velgørenhed i lokalsamfundet – nærmere bestemt julehjælp.

- Inden for de seneste par år er der mange, der er begyndt at gå den anden vej i stedet for – og det er vi så også en del af. Det her overforbrug, der tit er – det vil vi også godt lidt til livs, siger Jeppe Hyrup, der er butikschef i Mr. Niels Ove, Vordingborg.

Ros fra kunderne

Det initiativ hilses velkommen af de kunder, som TV2 ØST talte med i forretningen i dag.

- Det er så fint for mig. Black Friday har aldrig været en stor ting for mig, siger Vidar Pedersen, der kommer fra København.

Michelle og Vidar Pedersen fra København bakker op om, at forretningen donerer pengene i stedet for at bruge dem på tilbud til kunderne.
Michelle og Vidar Pedersen fra København bakker op om, at forretningen donerer pengene i stedet for at bruge dem på tilbud til kunderne. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

- Om jeg får 20 procent, eller 20 procent går til et godt formål, det er ligegyldigt for mig. Jeg skulle alligevel købe det.

Læs også
Hvert fjerde tilbud på Black Friday er kunstigt sat ned
Læs også
Hvert fjerde tilbud på Black Friday er kunstigt sat ned

Også Michelle Pedersen bakker op om forretningens initiativ.

- Jeg synes, det er rigtig fint at give det til et godt formål.

Byggemarkedskæden Silvan har også valgt at sige farvel til Black Friday. Her doneres i stedet fem procent af omsætningen til velgørenhed.

Ifølge DI Handels forbrugerundersøgelse anslås det, at de danske forbrugere i gennemsnit køber for godt 2.500 kroner i løbet af dette års Black Friday.


Nyhedsoverblik