Ringstedbanen: Det største jernbaneprojekt i 60 år

Ringstedbanen bliver Danmarks første elektriske højhastighedsbane. Over 1000 mand er tilknyttet det enorme byggeprojekt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Af Camilla Hertz.

Det kræver masser af hænder, maskinkraft og logistik, når der skal gøres klar til de skinner, der skal betjene Danmarks første højhastighedstog.

Siden 2010 har Banedanmark arbejdet på den nye dobbeltsporede højhastighedsbane, der skal køre mellem Ringsted og København over Køge.

Der er afsat 11,5 milliarder kroner til projektet, og indtil nu har mellem 1000 og 1500 mand været inde over byggeriet - alt lige fra rådgivere og projektchefer til totalentreprenører og jord- og betonarbejdere.

- Det er et rigtig stort projekt, det her. Det er nok det største jernbaneprojekt inden for de sidste 60 år, og budgetmæssigt snakker vi en halv Storebæltsbro, fortæller Jette Aagaard, Projektdirektør i Banedanmark.

Europæiske standarder

Fra Ringsted skal jernbanen gå videre ned til Rødby over Femernbæltet. Den bliver derfor også en del af det transeuropæiske transportnet, som forbindelse mellem Skandinavien og det øvrige Europa.

- Det stiller ekstra krav, når europæiske tog skal køre der. Den skal være internationalt godkendt, siger Jette Aagaard.

Togene kommer nogle steder til at køre med 250 kilometer i timen, og det stiller også større krav til konstruktionerne.

- Det gør, at dimensioneringen for armeringen, betondækkende og for størrelserne i det hele taget, bliver ganget op. Vores normale hastigheder er jo på 180 kilometer i timen, siger Richardt Brixen, projektchef på strækningen mellem Ringsted og Køge.

Bygger på bar mark

Strækningen fra Ringsted til København tæller 60 kilometer, og det er en rigtig lang strækning, når der skal bygges op fra bunden.

- Normalt laver Banedanmark projekter, hvor der er en eksisterende bane i forvejen. Men det her er et barmarksprojekt, hvor vi skal etablere en hel ny jernbane på områder, hvor vi slet ikke har kendskab til jordforhold osv. Det gør byggeriet mere udfordrende, men også mere spændende, siger Jette Aagaard.

Kongeetapen

Der er i alt fire projektchefer tilknyttet byggeriet. De har ansvaret for hver deres del af den 60 kilometer lange strækning.

Strækningen mellem Ringsted og Køge er 23 kilometer lang og den længste del af den samlede strækning. På fagsprog kaldes den TB50, men den har også fået tilnavnet Kongeetapen med reference til Tour De France.

Bare på Kongeetapen skal der afgraves hele 1,9 millioner kubikmeter jord, der hvor jernbanen skal ligge.

- Cirka 1 million af dem bliver genindbygget, og resten er ikke indbygningsegnet. Det flytter vi i stedet ud som bakker i landskabet, fortæller Richardt Brixen.

Lang vej endnu

Anlægsarbejdet skal være færdigt til efteråret, og herefter går byggeriet videre til en ny fase.

- Når vi er færdige til september kommer der nogle andre og lægger skinner og nogle andre igen, der laver master, så vi er langt fra færdige endnu, siger Richardt Brixen.

Byggeriet skal efter planen stå færdigt i december 2018.    

 

 


Nyhedsoverblik