Nyhedsoverblik

Populær is er skrumpet

Flere varianter af den populære Magnum-is er blevet mindre.

Det skriver B.T., der har fået et skriftligt svar fra Unilever, firmaet bag Magnum.

Det drejer sig om Magnum Multipack – både dem med tre og seks is – og Impulse single Magnum Strawberry White, der nu har en størrelse på 100 milliliter i stedet for 110 milliliter.

Til BT har Unilever forklaret, at isene er blevet mindre på grund af øgede omkostninger samt et ønske om at nedsætte forbruget af sukker.

Ifølge TV 2 er ændringen af Magnums produktstørrelse en del af en større tendens, der kaldes shrinkflation. Begrebet dækker over, at produkters størrelse bliver mindre, uden at prisen sættes ned.

Af andre nylige eksempler på tendensen kan nævnes Kærgårdens smørbar og Arlas piskefløde. Begge produkter har fået reduceret fedtprocenten.

Ifølge Morten Bruun Pedersen, cheføkonom ved Forbrugerrådet Tænk, benytter producenterne sig af metoden, fordi forbrugerne lægger mærke til, hvis prisen for en vare stiger, men de lægger ikke mærke til, at produktet bliver mindre.