Venstre vil have kompromis om Storstrømsbro

Venstre er klar til at mødes med regeringen på halvvejen om betalingen af en ny bro over Storstrømmen. De vil have en beslutning på plads før jul.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Halvdelen skal findes på Storebæltsbroen. Den anden halvdel skal findes i infrastrukturfonden.

Sådan lyder et alternativt finansieringsforslag nu fra Venstre i håbet om snart at kunne lande en aftale med regeringen og de andre borgerlige partier om, hvor politikerne skal finde penge til Storstrømsbroen.

Det skriver dr.dk.

Vil have beslutning før jul

- Vi er fast besluttet på, at der skal bygges en Storstrømsbro, og vi håber allesammen på at kunne lande en aftale inden juleferien, siger Kristian Pihl Lorentzen, trafikordfører for Venstre, til DR Nyheder.

De endelige forhandlinger om den ny Storstrømsbro er flere gange blevet udsat, fordi partierne ikke kan blive enige om, hvor pengene skal hentes.

Venstre har tidligere foreslået, at Storstrømsbroen skal finansieres i forbindelse med Femern-forbindelsen. Og Dansk Folkeparti har foreslået, at man finder fire milliarder kroner i Sund & Bælt, der driver Storebæltsbroen, som oplever en enorm trafik.

Kompromis med regeringen

Samtidig vil regeringen hente de fire milliarder kroner i den såkaldte infrastrukturfond, men det har oppositionen sagt nej til med den begrundelse, at der er mange andre vejprojekter, som også skal bruge penge fra den fond.

Når Venstre nu alligevel er klar til at kigge i pengekassen med midler fra infrastrukturfonden, så er det ganske enkelt fordi, det er nødvendigt, siger partiets trafikordfører.

- Det er sådan i politik, at ingen kan få 100 procent ret. Derfor må vi bøje os mod hinanden, siger Kristian Pihl Lorentzen.


Nyhedsoverblik