Usædvanligt jobopslag søger rådgiver til at ødelægge kendt dansk bygningsværk

Vejdirektoratet leder nu efter den rådgiver, der kan sikre en glidende nedrivning af den gamle Storstrømsbro.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den er kendt som en gammel, og lidt smalsporet dame. Den er kendt for sin noget krakelerede overflade, og det står klart, at slutdatoen for den gamle Storstrømsbro fra 1937 nærmer sig.

quote Vi er meget opmærksomme på påvirkningen af miljøet

Niels Gottlieb, projektchef hos Vejdirektoratet

Mens byggeriet af den nye Storstrømsbro så småt begynder at være synligt i området, så søger Vejdirektoratet da også en rådgiver, der kan hjælpe med at nedrive den gamle bro og delvist også landanlæg på både Falster og Masnedø.

Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

- Det er en unik opgave uden fortilfælde i Danmark. Vi har aldrig før skulle nedrive et bygningsværk af denne størrelse – og ovenikøbet et bygningsværk over vand, siger projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet.

Læs også
Byggeriet i gang - første del af den nye Storstrømsbro skyder op
Læs også
Byggeriet i gang - første del af den nye Storstrømsbro skyder op

Han kalder det et meget stort og samtidig meget komplekst projekt – og understreger, at det kræver helt særlige kompetencer af den rådgiver, der måtte blive hyret til at løse opgaven.

En af de vigtigste trafikårer i Danmark

Storstrømsbroen har siden sin indvielse i 1937 været en af de vigtigste trafikårer i Danmark – blandt andet fordi den har båret jernbanetrafikken mod færgerne i Rødby.

Den ni meter brede bro spiller efter Farøbroerne blev bygget i dag kun en mindre rolle for biltrafikken  - men den er stadig en helt afgørende brik i fugleflugtslinjen mellem Danmark og Tyskland.

Broen har dog været plaget af slitage og store vedligeholdelsesopgaver, og derfor har både trafikken med biler og tog i perioder de seneste år været afbrudt.

Ny storstrømsbro
Læs også
Få overblikket over byggeriet af den nye Storstrømsbro her
Ny storstrømsbro
Læs også
Få overblikket over byggeriet af den nye Storstrømsbro her

Sejlere i Storstrømmen er således også henvist til kun at sejle gennem helt bestemte brofag, da der er risiko for faldende beton i resten. Derfor er byggeriet af den nye bro da også i gang. Den nye bro ventes indviet i henholdsvis 2022 og 2023.

En af de store udfordringer er at nedrive den gamle stål- og betonbro på en miljømæssig rigtig måde – især med hensyntagen til havmiljøet i området.

- Vi er meget opmærksomme på påvirkningen af miljøet. Det bliver et hovedfokus for os gennem hele arbejdet. Og hovedrådgiveren skal hjælpe os med at komme i mål på det punkt, siger Niels Gottlieb.

Grafik: Lonni Christiansen


Nyhedsoverblik