To store virksomheder på vej til Vordingborg

Vordingborg kan blive centrum for miljøvenlige brændstoffer. To virksomheder har planer om at slå sig ned på havnen for at producere grønt brændstof.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På havnen på Masnedø ved Vordingborg kører to gravemaskiner rundt på havbund, der netop er blevet drænet for vand og fremover skal blive en del af Vordingborg Havn. 

Selv om havneudvidelsen stadig pågår, så er området på over 20 hektar allerede afsat. 

For to store virksomheder, der skal producere miljøvenlige og grønne brændstoffer, har planer om at slå sig ned på havnen og dermed sætte Vordingborg på verdenskortet inden for grønne brændstoffer. 

Havneområdet på over 20 hektar er netop blevet drænet for vand. Nu arbejder to gravemaskiner for at gøre området klar til, at de to nye virksomheder kan starte byggeriet af deres anlæg.
Havneområdet på over 20 hektar er netop blevet drænet for vand. Nu arbejder to gravemaskiner for at gøre området klar til, at de to nye virksomheder kan starte byggeriet af deres anlæg. Foto: Tina Mortensen TV2 ØST

Store mængder brændstof til fly 

Den ene virksomhed Arcadia Efuels vil allerede fra slutningen af 2024 producere omkring 100 millioner liter grønt brændstof om året, hvilket svarer til mere end fire gange det danske forbrug af brændstof til indenrigsflyvninger. 

- Den danske statsminister siger, at hun vil have grønne indenrigsfly i 2030, og det vil faciliteterne her kunne opfylde alene, siger direktør Amy Hebert.

Amy Hebert er direktør for Arcadia Efuels. Hun er amerikaner og har tidligere arbejdet som kommerciel direktør i danske Haldor Topsøe.
Amy Hebert er direktør for Arcadia Efuels. Hun er amerikaner og har tidligere arbejdet som kommerciel direktør i danske Haldor Topsøe. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Lige ved siden af har Vordingborg Biofuel planer om at opføre verdens største biometanolanlæg. 

Her skal halm omdannes til 200.000 ton flydende brændstof om året til skibe og lastbiler. 

- Vi har brug for nogle alternativer til fossile brændstoffer. Vi har nogle super løsninger til små biler i form af batterier, men tung vejtrafik, landbrugssektoren og i særdeleshed skibstrafikken har brug for nogle grønne brændstoffer, som kan løse det, som batterier ikke kan, og det er det, som vi gerne vil levere, siger direktør Peter Stabell. 

Læs også
Regeringen vil have mere grøn strøm - men gang på gang støder projekterne på grund
Læs også
Regeringen vil have mere grøn strøm - men gang på gang støder projekterne på grund

Power-to-X

Begge virksomheder er såkaldte Power-to-X-virksomheder. Power-to-X er en proces, hvor vedvarende energi fra solceller og vindmøller bruges i en elektrolyseproces, hvor vand opdeles til ilt og brint. 

Herefter bliver brinten blandet med forskellige kemiske stoffer, som så bliver til nye, grønne brændstoffer til fly- og transportsektoren. 

Det er især adgangen til sol- og vindenergi, der har gjort, at de to virksomheder har valgt at slå sig ned i lige netop Vordingborg. 

- Der bliver produceret en masse grøn energi i den sydlige del af Sjælland og på Lolland og Falster, og der er til gengæld et stort behov for energi i københavnsområdet, så Energinet, der ejer og driver den danske energiinfrastruktur, har hjulpet os med at vælge, hvor vi skulle slå os ned, og det hjælper dem, at have en meget stor elektricitetsbruger i midten til at afbalancere og have en mere sikker forsyning, siger Amy Hebert. 

Samtidig har adgangen til halm og havnen også haft afgørende betydning for placeringen for Vordingborg Biofuel. 

- Havnen er en dyb havn, så når vi skal udskibe vores methanol, så kan store skibe komme ind i den her havn, så vi skal ikke ind og ændre en eksisterende infrastruktur, vi kan simpelthen bruge eksisterende skibe, som kan gå ind her, fastslår Peter Stabell. 

Peter Stabell er direktør for Vordingborg Biofuel.
Peter Stabell er direktør for Vordingborg Biofuel. Foto: Tina Mortensen TV2 ØST

85 nye jobs

Til sammen vil de to virksomheder skabe omkring 85 nye arbejdspladser, og det vækker glæde i Vordingborg, hvor der er store forventninger til virksomhederne.

- Vi har nu muligheden for at blive en del af et stort eksporteventyr, hvor vi ikke kun kan levere strøm til Sjælland, men til hele Sydeuropa, og det passer jo fint med, at der også kommer en Femern-forbindelse, siger Bolette Christensen, der er Direktør i Business Vordingborg. 

Direktør for Business Vordingborg Bolette Christensen har store forventninger til de to virksomheder, som har planer om at slå sig ned på havnen.
Direktør for Business Vordingborg Bolette Christensen har store forventninger til de to virksomheder, som har planer om at slå sig ned på havnen. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

De to virksomheder mangler fortsat de sidste investeringer og godkendelser, inden byggeriet kan blive en realitet, ligesom de endelige kontrakter med Vordingborg Havn også fortsat er under forhandling.

Verdensførende på området

Men hvis det lykkes, så kan Danmark blive verdensførende inden for grønt brændstof, fastslår Jeppe Juul, der er seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling:

- Danmark kan være nogle af de første i verden til at flyve grønt, men også til at udvikle teknologier og produkter i form af grønne brændstoffer, som man også skal bruge alle mulige andre steder i verden, så jeg kan godt se for mig, at vi er nogle af de første, der gør det, at vi får en masse viden, samtidig med at vi også har produktionsapparatet til at kunne gøre det, som gør, at vi vil kunne sælge vores knowhow til Mellemøsten, hvor en stor del af den fremtidige produktion kommer til at ligge, siger Jeppe Juul. 

Ifølge seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling Jeppe Juul kan Danmark blive verdensførende inden for grønne brændstoffer.
Ifølge seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling Jeppe Juul kan Danmark blive verdensførende inden for grønne brændstoffer. Foto: Tina Mortensen - TV ØST

Og for de to virksomheder er anlæggene i Vordingborg kun begyndelsen. 

-  Verden har brug for mange flere af de her anlæg, så vores mål er at bygge 2-3 om året over hele verden, efter vi har demonstreret den første her, lyder det fra Amy Hebert.

- Det her er den første, og det glæder vi os rigtig meget til, men vi er allerede i gang med at planlægge de næste anlæg, som måske kommer til at ligge i udlandet, fastslår Peter Stabell. 

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Nyhedsoverblik