Sydsjællands Tidende opsluges af Sjællandske Medier og udkommer igen

Sydsjællands Tidende får nye ejere efter tre generationer i samme familie. Køberen er Sjællandske Medier, der samtidig afvikler Ugebladet Sydsjælland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Efter at have ligget stille siden 25. marts vil Sydsjællands Tidende igen udkomme. Det sker med Sjællandske Mediers opkøb af den ind til nu lokalejede sydsjællandske avis, der udkommer som både ugeavis og på nettet.

quote Det kørte fint annoncemæssigt – der var bare ikke så mange penge i det

Jacob Schomann, direktør, Sydsjællands Tidende

- Avisen kan udkomme igen – men det er vist også det eneste glædelige i dag, siger direktør Jacob Schomann, til TV2 ØST og lader forstå, at det er med stort vemod, at avisen nu er solgt.

- Det er lidt med blandede følelser i dag, siger han.

Sydsjællands Tidende har været drevet af familien Schomann i tre generationer og overtages med
øjeblikkelig virkning af Sjællandske Medier.

Samtidig med salget bliver fem af otte medarbejdere på Sydsjællands Tidende opsagt. To journalister og en sælger bliver flyttet med over til de nye ejere.

Salget var planlagt

Jacob Schomann overtog posten som direktør fra sin bror og avisens mangeårige direktør Thomas Schomann, som døde i februar.

Lokalaviser
Læs også
Lokale aviser er pressede
Lokalaviser
Læs også
Lokale aviser er pressede

Allerede fra årets start blev de første drøftelser om et salg bragt på tale, som Jacob Schomann måtte overtage.

- Det kørte fint annoncemæssigt – der var bare ikke så mange penge i det længere, forklarer han.

De seneste års udvikling på annoncemarkedet og behovet for yderligere digital tilstedeværelse betød, at tidspunktet for et salg, var kommet.

Corona indstillede udgivelser

Siden kom coronakrisen. Med regeringens hjælpepakker i ryggen valgte Sydsjællands Tidende at indstille udgivelserne midlertidigt, og som avisen skrev i den forbindelse, så er Sydsjællands Tidende finansieret udelukkende via annoncer.

- Vi får således ingen anden økonomisk støtte, end den fra de lokale annoncører, og med den aktuelle krise, så er mange annoncer aflyst eller droppet – desværre i så stort tal, at der ikke er økonomi til at udgive avisen på nuværende tidspunkt, lød budskabet.

Nu kan avisen udkomme igen, men på nye hænder. Og ifølge Jacob Schomann sker det i broderens ånd, at den næsten 100 år gamle avis nu er solgt.

- De har lovet at køre avisen videre i samme stil, så det må vi se, om de holder, siger Jacob Schomann.

Afvikler egen ugeavis

Hos Sjællandske Medier fortæller administrerende direktør Jens Nicolaisen, at man med købet af Sydsjællands Tidende afvikler koncernens egen ugeavis i det sydsjællandske, Ugebladet Sydsjælland.

- De er udkommet i samme område, og i takt med at vi ser omsætningen falder på annoncemarkedet, er det åbenlyst, at når de spørger os om vi vil købe, så kigger vi med stor interesse, siger han til TV2 ØST og tilføjer:

- Vi vil lave så meget indhold som muligt, derfor skal omkostningerne være så lave på muligt på alt det som er rundt om. Vi samler kræfterne, fjerner administrationen to steder og samler det et sted. På den måde tænker vi, at vi kan få et styrket produkt og en bedre økonomi.

Sydsjællands Tidende udkommer første gang igen om to uger i uge 21, imens indholdet på nettet samles på sn.dk.

Sydsjællands Tidende havde ved nedlukningen i marts et oplag på 29.500.


Nyhedsoverblik