En sommer under de hjemlige himmelstrøg har fået flere til at vende blikket mod sejlsporten.
Hos Dansk Sejl Union har man alene i maj måned udstedt 1649 fritidssejlerkort, hvilket er over en fordobling fra året før.
De mange nybegyndere til søs mærker man også hos Dansk Søredningsselskab, der er en almennyttig forening, som rykker ud som en slags vejhjælp til søs, når fritidssejlere og andre bådejere har brug for assistance.
Der er ingen tvivl om, at vi godt bruge flere frivillige
På selskabets redningsstation i Vordingborg, som dækker farvandene syd for Sjælland, fortæller vagtchef Michael Støvring, at man på det seneste har oplevet en stor stigning i antallet af opkald fra nødlidende sejlere.
- Der kommer flere opkald i øjeblikket. Og mange af dem fra urutinerede sejlere, siger han.
- Det er helt tydeligt at se. Der var en, som ringede op og sagde: Vi har lige købt båden og vil sejle den hjem, men vi har ingen erfaring.
Vagtchefen peger på, at bådene er blevet billigere, hvilket har givet flere mod på at købe en båd og måske også en større båd, end man er i stand til at styre ind i havnen.
Corona ødelagde rekruttering af frivillige
Søredningsselskabet rykker ud til motorstop og grundstødning. Tjenesten assisterer derudover også jævnligt den danske eftersøgnings- og redningstjeneste til søs, Joint Rescue Coordination Centre, som rykker ud, når der er liv i fare.
De mange opgaver for søredningsstationen har givet travlhed for foreningens frivillige, som bemander redningsbåden i Vordingborg Havn.
- Der er ingen tvivl om, at vi godt bruge flere frivillige. Vi har fået et par stykker her i foråret, men vi vil gerne have flere, så vi kan fordele arbejdet ud på flere hænder, siger vagtchefen og tilføjer:
- Det har været helt umuligt at skaffe folk under corona-epidemien – den har bestemt ikke været nogen hjælp for det frivillige arbejde.
Tilbage i 2016, da redningsstationen åbnede, var der ellers høje forventninger til tilslutningen. Her talte man 45 frivillige. I dag er man under det halve.
Ingen krav om sejlererfaring
Han forklarer, at der ikke som sådan er nogle faglige krav for at kunne træde til som frivillig.
- Man skal have lysten til at hjælpe. De frivillige skal ligeledes være lokale – men der er intet krav om sejlererfaring, siger han og tilføjer:
De vil være vigtige hænder på sommerens assistancer
- Og vi allerhelst have nogen, som også tager aktiv del i uddannelse og træning.
For har man interessen, så skal Michael Støvring og kollegaerne nok sørge for uddannelse i både førstehjælp og duelighedsbevis, som i sidste ende betyder, at man kan blive bådfører eller stationsleder.
- Man bliver hjulpet og kommer ind i et stærkt sammenhold.
Dansk Søredningsselskab er en almennyttig forening, der finansieres af 4.000 medlemmer foruden donationer og sponsorer. Foreningen har i alt 11 stationer i Danmark.
- Det er lysten til at gøre en forskel for andre og hjælpe, når nogen har brug for assistance, der driver værket, siger Michael Støvring.
Ingen kommer til at lide nød
Selvom vagttelefonen ringer oftere, så forsikrer vagtchefen, at ingen ringer forgæves i den kommende sommerferiesæson.
- Søredningen er gearet til det. Vi har lige gennemgået mandskabsplanen, så vi kan dække det, der kommer, men det er bliver meget de samme, som skal træde til.
Foruden redningsbåden, der bemandes af tre personer, sidder en fjerde person på land som koordinator for assistancen. De frivillige bor i lokalområdet, da båden skal afgå, senest 20 minutter fra alarmen er indløbet.
Kan man allerede nu se sig selv som frivillig, så opfordrer vagtchefen interessede til at kontakte Dansk Søredningsselskab.
- Vi kan nå at få dem med som føl allerede i år, og de vil være vigtige hænder på sommerens assistancer. De vil dermed komme til at varetage en vigtig funktion.