Se billeder: Nu er arbejdet på første etape af ny Storstrømsforbindelse igang

Anlægsarbejdet til den nye bro over Masnedsund er i fuld gang. Det betyder en ny sanddæmning og massevis af betonpæle, der skal hamres i jorden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Frem til udgangen af 2019 skal Banedanmark bygge en 1,6 kilometer lang jernbane fra Vordingborg over Masnedø.

900 meter af jernbanen vil være på landjorden, 200 meter vil udgøre den nye dobbeltsporede jernbanebro og de sidste 500 meter af strækningen kommer til at være på Masnedø – den lille ø mellem Sydsjælland og Falster meget tæt på Vordingborg.

Byggeprojektet af en del af den kommende Femern-forbindelse, som vil lede videre op til den kommende Storstrømsbro mellem Masnedø og Falster.

Lige nu er det forberedende anlægsarbejde til den nye 1,6 kilometer lange jernbane i fuld gang.
Lige nu er det forberedende anlægsarbejde til den nye 1,6 kilometer lange jernbane i fuld gang.
Foto: Katja Gasiorowski - TV ØST

Med en pris på omkring 200 millioner kroner bliver nye bro over Masnedsund bygget af entreprenørselskabet Per Aarsleff A/S øst for den nuværende Masnedsundbro, som i slutningen af 2019 forventes at være klar til togtrafik.

Den nye jernbane kommer til at være en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre ud i Europa. Den nye bro kommer således til at indgå som et led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen i det store Femern Bælt-projekt, hvor det i fremtiden vil være muligt for pendlere at komme til København fra Nykøbing Falster på én time op imod den halvanden time, det tager i dag. 

Sanddæmning løfter ny jernbane

Banedanmark bygger i øjeblikket en sanddæmning til den nye jernbane ved siden af den gamle.
Banedanmark bygger i øjeblikket en sanddæmning til den nye jernbane ved siden af den gamle.
Foto: Katja Gasiorowski - TV ØST

På strækningen mellem Orevej og Masnedsund skal der i den kommende tid hamres betonpæle i jorden. I øjeblikket bygges der en sanddæmning på landjorden, som hæver landniveauet til samme niveau som den kommende bro.

I sanddæmningen skal der nedrammes cirka 1300 piller, som er med til at sikre et stabilt fundament.

De første nedramninger vil muligvis finde sted i uge 48, mens det tungere funderingsarbejde forventes at starte i januar og fortsætte frem til sommer. I tilfælde af natarbejde vil naboer blive informeret om mulig støj, men byggearbejdet kommer primært til at foregår i dagtimerne på hverdage, oplyser Banedanmark.

Både den nye og den gamle bro over Masnedsund består af fem bropiller og seks brofag.
Både den nye og den gamle bro over Masnedsund består af fem bropiller og seks brofag.
Foto: Katja Gasiorowski - TV ØST

I modsætning til den gamle bro, som primært består af stål, kommer den nye bro over Masnedsund til at være af beton. Den 200 meter lange bro skal holdes oppe af fem bropiller og bestå af seks brofag – ligesom den gamle.

Et ekstra jernbanespor

På den nuværende Masnedsundbro er der kun et jernbanespor, som vil blive pillet ned, når den nye bro står klar med to spor. På den nuværende bro kan togene køre omkring 120 kilometer i timen, mens det bliver muligt at opnå en hastighed på 200 kilometer i timen på den nye bro.

I modsætning til den gamle Masnedsundbro, hvor store dele af broen er lavet af stål, vil størstedelen af den nye bro bestå af beton.
I modsætning til den gamle Masnedsundbro, hvor store dele af broen er lavet af stål, vil størstedelen af den nye bro bestå af beton.
Foto: Katja Gasiorowski - TV ØST

Når den nye bro står klar, får dens ældre bror fra 1937 lov til at blive stående. Jernbanen bliver dog pillet ned, så togtrafikken udelukkede kommer til at foregå på den nye bro. På nuværende tidspunkt er det ikke fastlagt, hvad der skal ske med den gamle bro, men biltrafikken fortsætter.