¨

Regnen giver problemer ved Storstrømsbroen - nu bliver byggeplads asfalteret

Den regnvåde byggeplads har givet anledning til flere påbud. Foto: Arbejdstilsynet

Store mængder regn har skabt så meget mudder på byggepladsen ved den nye Storstrømsbro, at store områder nu er blevet asfalteret.

Det er nemt at få våde fødder ved byggeriet af Storstrømsbroen på Masnedø.

Her har mudder og vand givet problemer for de ansatte, og Arbejdstilsynet har udskrevet flere påbud på grund af det smattede og våde underlag.

- Denne her regn har påvirket vores aktiviteter og konstruktionen, siger Maurizio Romano, der er Construction Manager i Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), som står bag byggeriet af den nye Storstrømsbro.

Vi har vandt overalt. Vi har været nødt til at sætte pumper op og sende vandet ud i det kloaksystem, vi lige har bygget

Maurizio Romano, Construction Manager, Storstrøm Bridge Joint Venture.

- Alt vandet, der regner her, bliver her. Det kan ikke trænge ned i jorden, forklarer han.

Artiklen fortsætter under billedet.

Maurizio Romano, Construction Manager, Storstrøm Bridge Joint Venture. Foto: Kasper Larsen - TV2 ØST

Vandet skaber forsinkelser

De våde forhold har gjort det farligt for de italienske ansatte på byggepladsen. Farligt i den forstand, at veje og gangstier ofte mudrede eller stod under vand. 

- Vi har vandt overalt. Vi har været nødt til at sætte pumper op og sende vandet ud i det kloaksystem, vi lige har bygget, fortæller Maurizio Romano.

De store mængder vand og det medfølgende mudder har betydet forsinkelser internt på byggepladsen.

- To en halv til tre måneder på grund af de forhold her, som har haft betydning for vores arbejde, siger Maurizio Romano.

Artiklen fortsætter under billedet.

Vandet har skabt mange problemer på byggpladsen på Masnedø. Foto: Arbejdstilsynet

18 påbud om vådt underlag

Det milliarddyre brobyggeri har fået over 100 påbud fra Arbejdstilsynet. De dækker over en række forskellige arbejdsrelaterede forhold, der ikke har været, som de skulle.

Cirka 18 procent af påbuddene handler om ujævnt terræn og mudder på grund af det våde vejr. Men nu bliver der rettet op på den del af forholdene. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Asfalten skal sikre at arbejdet på byggepladsen kan skride frem trods de store mængder nedbør. Foto: Kasper Larsen - TV2 ØST

- Vi har måttet lave et ekstra dræningsanlæg på grund af vandmasserne, forklarer Maurizio Romano.

Han viser, hvor SBJV har fået asfalteret de mudrede veje.

- Denne her asfalt var ikke planlagt, fortæller han.

- Men på grund af forholdene har vi været nødt til lægge en stribe asfalt, så vores biler kan komme sikkert frem, siger Maurizio Romano.

Vandet kan dog ikke pumpes direkte ud i havet igen, for på byggepladsen er det blevet blandet med beton og cement.

Derfor har vandet fået en pH-værdi på 10, og det betyder at vandet er basisk og skal neutraliseres, inden det kan pumpes ud i havet igen.

Forventede ikke så meget regn

De store mængder nedbør er kommet bag på det italienske firma, og det giver uforudsete udfordringer for byggeriet.

- Ekstra omkostninger, mere tid, flere problemer, det har været en udfordring, siger Maurizio Romano.

- Vi forventede det ikke. Vi vidste godt, det regnede i Danmark, men i det her år har det regnet endnu mere, siger han.

Februar 2020 har været rekordvåd. På Vest- og Sydsjælland samt Lolland og Falster er der allerede faldet 75,6 millimeter regn. 

Til sammenligning faldt der 37,8 millimeter regn i februar 2019.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App